DIDMO AB

Publiceringsverktyget Magmito gör applikationer ännu enklare med Facebook-publicering

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 07:07 CET

Stockholm den 11 november 2010 – DIDMO, företaget bakom det mobila publiceringsverktyget Magmito, meddelar att dess prisbelönta plattform nu även har ett Facebook-publiceringsalternativ. Det gör Magmito till det första verktyget i sitt slag att erbjuda distribution via världens största sociala nätverk. Nu kan användarna automatiskt publicera nedladdningslänken och QR-koden till applikationen på sin profil eller sida i Facebook.

“Magmito gör det möjligt för gemene man att skapa och dela med sig av mobilt innehåll, och eftersom drygt 150 miljoner människor aktivt använder Facebook på sina mobiltelefoner för att skapa och dela innehåll med varandra var det här ett naturligt nästa steg”, säger Ted Iannuzzi som är vd för Didmo. “Vi tror så starkt på en global räckvidd och fortsätter att riva barriärer för att göra mobiltelefonen till en tillgänglig, prisvärd och attraktiv kanal som de stora skarorna kan använda för att sprida sina budskap. Och Facebook-användarna är ju minst sagt en stor skara.”

Praktiskt taget alla mobiltelefoner på marknaden kan hantera Magmitos mobila innehåll. Magmito erbjuder plattformsspecifika applikationer för Java, Android, Symbian och Blackberry som tillsammans motsvarar drygt en miljard enheter världen över samt en förbättrad webapp-version som tagits fram speciellt för Iphone. Applikationer som skapas i Magmito kan distribueras gratis mellan e-post och mobil samt via automatiskt genererad QR-kod, plattformsöverskridande appbutiker som GetJar, och nu alltså även på Facebook. Magmito gör det också möjligt att skicka innehållet via sms till låg kostnad.

“Mobilanvändare är dubbelt så aktiva på Facebook som dem som saknar mobil, vilket gör det sociala nätverket till det perfekta forumet för att marknadsföra mobila applikationer,” menar Iannuzzi. “Tanken på att lägga stora summor på en applikation som lever i ett år eller ännu mer i en appbutik är inte vad ”mobilt” handlar om. ”Mobilt” är något flyktigt – det handlar om information som ska nå ut till människor som är på väg, och som är ute efter det största och bästa. Med vår plattform kan du göra en applikation och distribuera den samma dag. Det kallar vi ”mobilt”.

Så fungerar det:

1. Registrera ett konto gratis på www.magmito.com
2. Använd det lätthanterliga onlineverktyget för att skapa din applikation.
3. När du är klar går du till “Publish Section” för att välja distributionsalternativ. Du kan välja en gratis applikation med reklam, eller köpa en applikation utan reklam för 399 US-dollar.
4. När du är färdig väljer du “Publish”. Då kommer Facebook-alternativet upp.
5. Följ de enkla instruktionerna för att automatiskt publicera applikationen på väggen eller en valfri sida i Facebook.

För att komma till applikationen kan vänner och fans på Facebook bara använda länken på väggen och/eller sidan direkt från sina mobiltelefoner. Beroende på vilken telefon de använder kan de ladda ner applikationen direkt till sin telefon eller titta på den i mobilens webbläsare. De som tar sig till väggen via en dator kan använda sina mobiltelefoner för att skanna QR-koden som leder dem direkt till innehållet.

“Samma person som skapat och sköter ditt företags Facebook-sida kan skapa och publicera din Magmito-applikation. Så enkelt är det”, menar Iannuzzi. Han påpekar också att Magmito-verktyget inte är till för att göra mobilspel eller avancerade AR-applikationer (förstärkt verklighet) som kostar tusentals dollar och kräver omfattande programmeringskunskaper. Tanken med plattformen är att den gör det möjligt för gemene man, små företag och mindre arbetsgrupper på företagen att ta fram applikationer för produktreklam, bröllopsprogram, evenemangsprogram eller offentliga personer. Dessa applikationer kan visas på väggen eller på en sida i Facebook för omedelbar beskådning och till liten kostnad.

Magmito är mobilbranschens första verktyg för användargenererat innehåll som gör att alla lätt kan skapa, publicera och dela med sig av innehåll via i princip vilken mobiltelefon som helst. Det revolutionerande verktyget gör det möjligt för användarna att bädda in videoklipp, länkade telefonnummer, mobila kuponger och så kallade RSS feeds. Dessutom går det att implementera frågor och enkäter så att företag enkelt kan få feedback från sina kunder. Det ingår också komplett spårning och rapportering samt uppdatering i realtid. Gratis innehåll med reklam, eller utan reklam för 399 US-dollar – det är en lättförståelig affärsmodell som andra mobillösningar saknar.

Om Didmo
Didmo är företaget bakom Magmito – världens första mobila publiceringsverktyg som gör det lätt för dig och mig och företag världen över att skapa, skicka och hitta användbara och inspirerande mobilapplikationer. Företag som bland annat Turner Broadcasting, Sennheiser, Sony Ericsson och Disney har använt Magmitos prisbelönta verktyg för att lansera mobila kampanjer i form av exempelvis produktmarknadsföring, speciella evenemang och kundundersökningar via nästan alla telefoner på marknaden. Didmos filosofi att utveckla en gång och publicera överallt lämnar ingen telefon oberörd – från iPhone till Android, Blackberry och Java-enheter. 2010 tilldelades Magmito mobilitetsutmärkelsen “Best in Mobile Marketing” och i Sverige vann Didmo också Guldmobilen i kategorin ”Årets mobila affärslösning”. www.didmo.com. www.magmito.com

Jennifer Iannuzzi, PR
Jennifer@didmo.com