Vigor AB

Publikfest när första Öloppet avgjordes

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 14:48 CEST

Den första upplagan av Öloppet har avgjorts i Göteborgs Södra Skärgård. Det drygt 3,5 mil långa loppet som består av simning och löpning på och mellan 15 öar lockade ett stort antal åskådare som visade sitt stöd för deltagarna längs med hela banan. Snabbast av de 90 löpare som startade var Martin Yttring och Björn Erik Norman i Team Swe-Nor Maniacs.

Intresset för Öloppet har varit stort från både deltagare och publik. Bara 13 dagar efter att anmälan öppnade i februari var samtliga startplatser bokade. Och när Öloppet i lördags gick av stapeln kantades banan med publik.
– Vi är otroligt glada för att så många människor har tagit sig ut för att stötta och heja på Öloppets deltagare. Flera av lagen har berättat att publikstödet varit fantastiskt, säger Jonathan Isaksson, Tävlingsledare Öloppet.

90 män och kvinnor tävlade i lag om två och gav sig vid startskottet klockan elva iväg från Brännö för att springa över och simma mellan 15 öar i Södra Skärgården. Snabbast av alla var Martin Yttring och Björn Erik Norman i Team Swe-Nor Maniacs som möttes av en stor publik vid målgången på Donsö.
– Att springa på berg och lösa stenar längs med stränderna har varit det tuffaste för kroppen. Lite brännmaneter var det också men det hade vi räknat med. Banan har varit väldigt bra och publiken har varit helt fantastisk, sa Martin Yttring efter målgången och hans lagkamrat Björn Erik Norman förklarar att loppet var långt från enkel.
– Först vid Donsöbron kände vi att segern var någorlunda säker. Vår taktik var att köra stabilt och att ha en jämn och god fart genom hela loppet. Vi ville inte starta för hårt i början utan hålla samma tempo och sedan öka i slutet.

Tävlingen sammanföll med Donsö Hamnfestival och i det fina vädret blev Öloppet verkligen en folkfest.
– Det var skönt att gå i mål men det har varit ett otroligt bra arrangemang. Att komma till målet på Donsö och få se alla människor som samlats var helt fantastiskt och värt det hårda arbetet, säger Björn Erik Norman.
Tanken är att Öloppet ska bli en årligt återkommande tävling.
– Vår ambition och förhoppning är att Öloppet ska fortsätta locka både motionärer och elitidrottare samtidigt som tävlingen kan växa, avslutar Jonathan Isaksson.

För mer information, kontakta
Helena Davidsson Warvås, Informationsansvarig Öloppet, 0709-98 90 77, www.oloppet.se

Resultat Öloppet 2012

Slutresultat i Herrklassen:
1.Lag 74, Team Swe-Nor Maniacs- Martin Yttring och Björn Erik Norman Tid: 4:42:02
2. Lag 7, Badpojkarna- Fredrik Gustafsson och Gustav Rhedin Tid: 4:46:29
3. Lag 61, Team Spectre Marine 1- Mattias Heribertsson och Jens Samuelsson Tid: 4:56:25

Slutresultat i Mixklassen:
1. Lag 100, Helheten- Ulrika Eriksson Jonas Larsson Tid: 4:50:00
2. Lag 79, Team GARMIN- Isak Mankert och Nina Larsson Tid: 5:42:17
3. Lag 82, Team Ma(g)neterna- Johan Björk och Sofie DovrénTid: 5:48:47

Slutresultat i Damklassen:
1. Lag 26,Team Forza- Susanna Isegran och Christine Wageborn Tid: 6:22:38
2. Lag 35, Trollhättan SOK Triathlon- Eva-Lott Elefant och Anneli Hilmersson Tid:
6:31:39
3. Lag 37, Trollhättan SOK Triathlon-Katrin Karlsson och Ulrika Vernståhl Tid: 6:36:35

Fakta Öloppet
Lördagen den 4 augusti 2012 gick allra första Öloppet av stapeln.
Öloppets totala distans är 35,3 kilometer, varav 4,9 kilometer är simning. Den längsta simsträckan är 710 meter, den längsta löpsträckan är 6,1 kilometer .

I lag om två tävlar deltagarna genom att springa över och simma mellan de 15 öar som utgör tävlingsbanan.

Starten går på Brännö och målgång är på Donsö. Bansträckningen går däremellan över Köpstadsö, Smögholmen, Asperö, Galterö, St Stårholmen, Krokholmen, Känsö, Vargö, Styrsö, St Rävholmen, Sjumansholmen, Kårholmen, Vrångö. Vissa öar korsas flera gånger.

Definition Extremsport: Samlingsnamn på sporter och annan fysisk aktivitet som är riskfyllda, konditionskrävande eller på annat sätt ger kroppen en adrenalinkick.

Bilder från tävlingsdagen finns på: http://www.flickr.com/photos/oloppet/.
Dessa är fritt att använda redaktionellt. Ange Fotograf Jacob Edholm.
För mer information kontakta:
Helena Davidsson Warvås, Informationsansvarig Öloppet, 0709-98 90 77, helena.warvas@oloppet.se

Videomatrial:
Öloppet filmas av Jonathan Myhr. Starten och mål filmades från helikopter.
Vid intresse att använda filmat material; kontakta

Öloppet

Öloppet är en extremsporttävling där både elitidrottaren och den vanliga motionären kan utmana sig lite extra och få en upplevelse utöver det vanliga. Två och två tävlar deltagarna genom att springa över och simma mellan 15 öar i Göteborgs södra skärgård.

www.oloppet.se