Megger Sweden AB

Pulsekometer för kabelfelsökning med dubbla kanaler

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2014 12:45 CEST

TDR-2000/3 pulsekometer är ett optimalt verktyg för att snabbt, säkert och enkelt lokalisera fel i tele- och kraftkablage. Instrumentet har dubbla kanaler som visas samtidigt på skärmen och ett internt minne för upp till 100 mätningar. Fellokaliseringsprestandan är utmärkt även på kort avstånd och instrumentet är kompatibelt med i stort sett allt tvinnat svagströmskablage.

Den stora, högupplösta färgskärmen är bakgrundsbelyst och har en intuitiv och lättanvänd instrumentpanel. Dubbla markörer gör det möjligt att mäta avståndet mellan vilka punkter som helst i en sökning och jämförelsefunktionen identifierar enkelt minsta avvikelse mellan två sökningar som visas simultant på skärmen.

Den tidssparande AUTO funktionen ställer automatisk in de mest passande driftsparametrarna och möjliggör en snabb feldiagnos. Vid andra specifika behov kan dessa även enkelt justeras.

För säker och exakt fellokalisering har TDR2000/3 en minsta upplösning på endast 0.1 m och en maximal räckvidd på 20 km, beroende på vilken kabel och löphastighet man väljer. Instrumentet har 5 utgångsimpedanser från 25 Ω to 125 Ω, och en automatisk impedansmatchningsfunktion. En löphastighet mellan 0.2 till 0.99 ger tillförlitliga resultat med alla typer av kablar.

Genom att trycka på knappen för X-pert läge justeras automatiskt mätområde, förstoring och markörernas positioner till det första felet på kabeln. Vidare tryckningar förflyttar markörerna, en åt gången, till övriga felställen på kabeln.

TDR-2000/3 är kompakt och robust samt skyddsklassad enligt IP54, vilket innebär att den är tålig för  smuts, damm och vattenstänk. Den uppfyller KAT IV 150 V och KAT III 300 V säkerhetsklassning, i linje med IEC 61010.

Med instrumentets användarvänliga programvara TraceX-pert PC kan man enkelt lagra, överföra samt rapportera data.

Megger utvecklar och tillverkar bärbar elektrisk testutrustning. Meggers produkter hjälper dig vid installation, förbättrar effektiviteten, minskar kostnaderna och förlänger livslängden avseende dina eller dina kunders elanläggningar.

Sedan slutet av 1800-talet har bolaget utvecklat och tillverkat test- och mätinstrument för elektriska mätningar för förebyggande underhåll, felsökning och driftsättning. Meggers produkter har stött kunder över hela världen med att förbättra deras anläggningars effektivitet, minska kostnader, förlänga livslängden på utrustning och genom trendanalyser förutse fel på utrustningen och framtida funktion. Megger har nu lokala kontor på många platser med säljteam och distributörer över hela världen. Produktionsanläggningar finns i Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA.

För mer information besök  www.megger.se.