Unionen

Pumptillverkare får Guldnappen för bäst jämställdhet

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 14:58 CEST

ITT Water&Wastewater i Sundbyberg, tillverkare av pumpar och produkter för reningsverk,   får 2010 års utmärkelse Guldnappen av Unionen som årets mest föräldravänliga och jämställda arbetsplats.

ITT Water&Wastewater får enligt prisformuleringen Guldnappen för att de i ord och handling visar att de är en föräldravänlig arbetsplats. I en positiv anda använder de föräldraledighetslagen så att både individens önskemål och företagets behov kan tillgodoses. Företaget uppmuntrar både män och kvinnor till föräldraledighet och erbjuder nytänkande förmåner som underlättar vardagen för alla anställda.

- I år har vi till vår stora glädje fått in fler nomineringar än någonsin. ITT Water&Wastewater är ett mönsterföretag och en mycket värdig vinnare av Guldnappen 2010. De arbetar aktivt och målinriktat för att säkerställa jämställdheten och skapa förutsättningar för de anställda att kunna förena arbetsliv och föräldraskap, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Utmärkelsen i form av en skulptur i glas överlämnades av Cecilia Fahlberg till Ylwa Wedin Kolfeldt, HR Manager på ITT Water&Wastewater, vid ett seminarium på måndagen.

-  Det känns väldigt bra att få detta pris som en bekräftelse på vårt mångåriga jämställdhetsarbete och att kunna fungera som en förebild för andra företag, säger Ylwa Wedin Kolfeldt på ITT Water&Wastewater.

Guldnappen har delats ut sedan 2003. I år var 98 företag nominerade till priset, vars grundkrav är kollektivavtal, jämställdhetsplan och lönekartläggning. Unionens regioner delar i år ut Tröstnappar till nominerade företag som uppfyller grundkraven.

Kontakter ITT Water&Wastewater är:

Ylwa Wedin Kolfeldt, HR Manager, telefon 08-475 67 25, Sonja Wiedenhoeft Palmqvist, klubbordförande Unionen, telefon 08-475 66 55 samt Anette Modée, Unionenmedlem som nominerade sin arbetsgivare till Guldnappen, telefon 08-475 60 00

Bild på Guldnappsvinnaren finns att ladda ner på www.unionen.se

ITT Water & Wastewater är en global leverantör av produkter och system för vatten och avloppsvatten i mer än 140 länder. ITT utvecklar och levererar energieffektiva produkter och lösningar för pumpning av vatten och avloppsvatten, utrustning för biologisk rening, filtrering och desinfektion. Företaget har cirka 5 000 anställda, varav 1 500 anställda i Sverige. Mer information på www.ittwww.com