Kulturdirekt

PUNK mot CANCER - Till minne av Stellan Hemringe

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2013 14:56 CEST

PUNK mot CANCER - Till minne av Stellan Hemringe - 4 maj kl 19.00, Boo Folkets Hus i Orminge

Stellan Hemringe, legendarisk gitarrist i flera av Stockholm punkband på 70-80 talet, dog 2012 i cancer. Jag var en gammal kompis med Stellan och vi spelade i samma band på 70-talet. Ett av banden, The Mob-77, anses som ett av de första svenska punkbanden som spelade ute för publik. Stellan övertalade, 1977, Bosse Ståldal att arrangera en punkkonsert med Mob-77 och the Rapers från Nacka i Myrsjöskolan. Det var startskottet till att sen starta Musikföreningen Ormen och Boo Folkets Hus. När Stellan 2012 gick bort i cancer så tog jag initiativet att plocka ihop Stellans gamla band från 76-80 för en spelkväll. Vi kommer spela hans/våra gamla låtar och överskottet för kvällen går oavkortat till Cancerforskningen. Eftersom Stellan växte upp i Orminge-området och var med i Musikföreningen Ormen så var valet av spelställe enkelt. Bosse Ståldal och Jens Bäckelin på Boo Folkets Hus ställde upp direkt. Och band från Musikföreningen Ormen spelar och hjälper till med ljud å ljus. Intresset är stort att få komma, lyssna och bidra till forskningen men att även få komma och hedra Stellan och få ta farväl av en underbar kompis. Flera av Stellans vänner i svenska musikvärlden ställer självklart upp gratis och spelar kända å okända punklåtar, bla dom låtar vi körde på 70-talet. Det blir även en liten auktion med skivor mm från punktiden för att få in pengar till forskningen. Och sen februari finns ett Insamlingskonto hos Cancerfonden i Stellans namn. Vi lyckas kanske inte att få in 25-26 miljoner som TV-sända insamlingar stoltserar med, men vi hoppas få in minst 20.000 kr. Många bäckar små… detta kan vara en grogrund till att flera startar olika insamlingar.  //Mats Cavonius

Biljetter: Kulturdirekt (Kulturhuset, Sergels torg), Boo Folkets Hus, Pet Sounds och Sound Pollution

Kontakt och övrig information: mats.cavonius@adnd.se  070-9962350

____________________________________________________________________
Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.