Synskadades Riksförbund SRF

Punktskriftsdagen 4 januari

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2003 09:35 CET

Internationella punktskriftsdagen infaller den 4 januari. Då firar vi att
det finns ett skriftspråk som synskadade kan ta del av. I år finns det också extra stora skäl att fira. Länge har det varit
ekonomiskt nästan omöjligt att lära sig punktskrift som vuxen, eftersom utbildning i det hörde till det som skars bort under 90-talet. Men nu har åtminstone en provisorisk möjlighet skapats, genom att försäkringskassorna av årets statsbudget beordrats finansiera utbildningen för den enskilde.

Utbudet på punktskrift är inte så stort som för vanlig skrift. Talboks- och Punktskriftsbiblioteket har ungefär 10.000 titlar och ger ut 400 nya per år, oftast på förslag av läsare. Annars är det mest för kortare noter punktskrift används. Med hjälp av en mall och en syl gör den vältränade synskadade sina anteckningar nästan lika snabbt som den seende gör dem med penna. Och med punktskrift kan man märka upp sina prylar hemma så att man skilja på peppar och kanel.

Tyvärr är det nog fortfarande bara Annas Pepparkakor och några franska vinmärken som punktmärker sina produkter redan ute i handeln. Men både Systembolaget och MacDonalds presenterar sina respektive utbud i en punktmeny. I Spanien har snabbköpskedjan Alcampo börjat märka sina produkter med punktskrift. Här i Sverige blir kanske kosthållningen lite ensidig men det får man stå ut med.

Vänliga hälsningar
Synskadades Riksförbund