Pyramid Communication

Pyramid sjösätter nytt amerikanskt börsbolag: JBT Corporation

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 09:45 CEST

Pyramid sjösätter nytt amerikanskt börsbolag:
JBT Corporation

Helsingborgsbyrån Pyramid har fått i uppdrag från FMC Technologies att fungera som strategisk kommunikationspartner i bolagets spin-out av dess FoodTech och Airport Systems divisioner. Uppdraget är sannolikt det mest omfattande åtagande en svensk byrå fått från ett amerikanskt miljarddollarföretag.

Den 1 augusti i år passerades första milstolpen när det nya företaget, JBT Corporation, noterades för handel på NYSE.

John Bean Technologies Corporation ("JBT Corporation"), med huvudkontor i Chicago USA, är ett världsledande företag inom teknologilösningar för livsmedelsbearbetning samt utrustning för flygindustrin. JBT har 3,100 anställda, varav 1,900 i USA, och omsatte 2007 ca 1 miljard USD.

I november 2007, strax efter beslutet om spin-out, anlitades Pyramid av det blivande bolaget som strategisk kommunikationspartner till bolagets högsta ledning. Uppdraget omfattade nytt namn, visuell identitet, varumärkesplattform samt interna och externa kommunikationsenheter, i både digitala och traditionella media.

- Alternativet var att välja en stor varumärkesbyrå på den här sidan av Atlanten, säger Christer Wiklander, Market Communications Director på JBT Corporation. Men vi anser att Pyramids varumärkesexpertis är minst lika kvalificerad som de bästa vi kan hitta här. Och eftersom det nya företagets "time-to-market" var så pass snäv, behövde vi en partner som snabbt kunde komma igång, och som skickligt och tryggt kunde hjälpa oss att genomföra den här kritiska och mycket omfattande utmaningen.

- Pyramids egenutvecklade metodik för namn- och varumärkesutveckling är mer praktisk än teoretisk och upplevs av många kunder som konkret och jordnära. Det gör att vi snabbt kan skapa förståelse och acceptans hos våra kunder för såväl processen som sådan och för hur viktig den är för slutresultatet. För JBT kunde vi på bara ett par månader ta fram ett nytt, internationellt gångbart namn och en ny visuell identitet, som hela organisationen dessutom var beredd att ställa sig bakom, säger Micco Grönholm, Brand Development Director hos Pyramid.

- Vi är mycket stolta över att ha fått ett så stort ansvar för skapandet av ett nytt miljarddollarföretag och dess börsnotering på NYSE, samt för att hjälpa bolaget att stärka sin redan världsledande ställning inom de branscher det verkar i, kommenterar Ulf Vanselius, VD för Pyramid Communication. Jag ser det som en kvittens på att de kompetenser vi har i huset inom internationell B2B-marknadsföring står sig väl i jämförelse med de bästa byråerna globalt. Att Pyramid också de två senaste åren har blivit högst rankat av Sveriges B2B-byråer ser jag som ytterligare ett bevis på vår ställning som landets ledande byrå inom internationell B2B-marknadsföring och kommunikation, avslutar Vanselius.

På Pyramid har arbetet letts av Micco Grönholm (strategi och varumärkesutveckling) samt Rikard Jevinger (projektledning), och har involverat dryga 10-talet personer på byrån.

PYRAMID: Ulf Vanselius, Micco Grönholm eller Rikard Jevinger: 042-38 68 00.

www.pyramid.se

JBT CORPORATION: Christer Wiklander: +1 312 861 64 61.

www.jbtcorporation.com

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60% av företagets intäkter kommer från kunder belägna i Europa, USA och Asien. Större kunder är bl a AAK, Atlas Copco, AudioDev, Bluetooth SIG, Höganäs, JBT Corporation, Perstorp, SAS Cargo, Tetra Pak, Thule och Volvo Aero. I undersökningen Sveriges Bästa Byrå utsågs Pyramid 2006 och 2007 till Sveriges bästa b2b-reklambyrå. Pyramid har 28 anställda och finns i Helsingborg.