Pyramid Communication

Pyramid skall hjälpa Rymdbolaget expandera internationellt

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 15:54 CEST

Rymdbolaget, Swedish Space Corporation SSC, grundades 1972 och ägs av svenska staten.

Bolaget bedriver verksamhet i sju länder, bl.a. Sverige, Tyskland, Chile och Kina, men har kunder i betydligt fler. Rymdbolaget utvecklar och bygger bl.a. satelliter, raketsystem, forskningsballonger och avancerade havsövervakningssystem och är en av världens ledande aktörer inom sitt segment.

- Rymdbolaget är redan ett tämligen globalt företag, men behöver bli mer kommersiellt för att attrahera fler kunder utanför svenska Rymdstyrelsen och ESA (European Space Agency).

Pyramid har därför fått i uppdrag att dels verka som ett strategiskt bollplank för att se över bolagets visionsramverk, dels ta fram en varumärkesplattform och en kommunikationsstrategi för hur Rymdbolaget skall lyckas internationellt, säger Micco Grönholm, ansvarig för varumärkesutveckling på Pyramid. Arbetet påbörjades nyligen och beräknas vara färdigt under hösten.

- Just nu är Pyramid inne i en starkt positiv trend, trots allmänt tuffa tider, konstaterar Ulf Vanselius, VD på Pyramid. Under första kvartalet av 2009 har vi inlett nya samarbeten med ett 10-tal kunder. Officiella är bl a två nya divisioner inom Atlas Copco, Carpenova, DIAB, EuroMaint och Norden Machinery, och inom ett par veckor kommer vi att offentliggöra ytterligare 2-3 större kunder. Detta gör att vi i princip redan har säkrat intäkterna för 2009 och kan satsa fullt ut på att ytterligare stärka vår position som Sveriges mest internationella byrå.

För mer information:
Micco Grönholm
Brand Development Director, Pyramid, telefon 0730-86 68 16 eller micco@pyramid.se.

Anna Rathsman

Informationsdirektör, Rymdbolaget, telefon 08-627 62 00 eller anna.rathsman@sscs.se

Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60% av företagets intäkter kommer från kunder som verkar i Europa, USA och Asien. Större kunder är bland andra AAK, Atlas Copco, AudioDev, Bluetooth SIG, Bring, JBT FoodTech, Perstorp, SAS Cargo, Tetra Pak och Volvo Aero.

I undersökningen Sveriges Bästa Byrå har Pyramid tre år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business.

Pyramid har 28 anställda och finns i Helsingborg.

www.pyramid.se