Feministiskt Perspektiv

Q-jouren fick avslag av Socialstyrelsen

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 13:23 CEST

Socialstyrelsen avslog Q-jourens ansökan om pengar för att kunna fortsätta bedriva verksamheten. Pernilla Sjöberg, kvinnojoursarbetare, försöker nu påverka politiker i Stockholms län med förhoppning om att trots allt hitta en hållbar finansiering.

– Vi behöver 3,5 miljoner sammanlagt för att driva jouren i ett år och det är en liten summa i sammanhanget. Trots detta valde Socialstyrelsen att avslå vår ansökan, säger Pernilla Sjöberg, som har arbetat på jouren sen 2008 och var även med och byggde upp verksamheten.

Som Feministiskt Perspektiv tidigare skrivit kommer Stockholms stad att fatta beslut om subventionering den 18 december. Även om Q–jouren beviljas pengarna så räcker de inte för att de ska kunna fortsätta driva jouren. Det som skulle kunna rädda Q-jouren från nedläggning är att de får in så mycket bidrag som möjligt av kommuner i Stockholms län, eller från andra finansiärer. Då kan de åtminstone planera för ett år framåt.

– Det är många vackra ord om att värna de mest utsatta men väldigt lite verkstad. Vi har uppfyllt kommunernas ansvar till en väldigt låg kostnad. Om de skulle driva en egen verksamhet för målgruppen skulle den kosta betydligt mer, då våra löner är väldigt låga.

Tror du på någon lösning?

– Mitt jobb är att förmedla hopp till andra. Än har vi inte kastat in den handduken även om styrelsen beslutat om nedläggning och vi är varslade.

Feministiskt Perspektiv har sökt ansvariga hos Moderaterna flera gånger för en intervju. Löften om att återkomma har inte infriats.

Läs hela artikeln:

Feministiskt Perspektiv