Alfasoft AB

QSR International släpper en stor uppdatering till NVivo, 9.2

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2011 17:48 CEST

GÖTEBORG - 2 oktober, 2011  - Alfasoft meddelar idag att QSR International har släppt en större uppdatering till NVivo, 9.2.

NVivo 9 är en programvara som hjälper dig att arbeta med ostrukturerad information som dokument, enkäter, ljud, video och bilder – så att du i slutändan kan fatta bättre beslut.

Oavsett vilket material, område eller inställning du har, ger NVivo dig en arbetsyta för att hjälpa dig i varje skede av ditt projekt.

NVivo 9.2 är en gratis uppdatering, för NVivo 9 användare, vilken ger tillgång till bl.a. sex nya språkversioner av NVivo. Dessutom inkluderar uppdateringen en ny funktionalitet vilken stödjer analysmetoden Framework©.

NVivo 9.2 i sex språkversioner

NVivo har alltid kunnat arbeta med data i praktiskt taget alla språk. Uppdateringen till NVivo 9.2 säkerställer att NVivo:s gränssnitt finns tillgängligt på Engelska, Franska, Tyska, Spanska, Portugisiska, och förenklad Kinesiska. Med fler språkversioner ökar också möjligheten att samarbeta på en mycket större global arena. Det är dessutom möjligt att skarvfritt växla mellan de olika språken i NVivo 9.2.

- “QSR International is helping many Brazilian researchers to improve their qualitative research and data analysis by enabling them to work in Portuguese. It is also a great opportunity for university and student researchers to improve their bibliographic and reference skills because they can work in their own language.” Professor DR. Ernani Viana Saraiva från Brazil’s Universidade Federal Fluminense.

- “The ability for researchers to work within NVivo 9 in their own Spanish language means they are able to more effectively utilize the software’s menus and tools, allowing greater focus on the research subject.” Professor Roberto Castañeda från Universidad Modelo in Mexico.

NVivo 9.2 ger mer flexibilitet med dataanalys (Framework)

NVivo 9 stöder redan ett brett spektrum av forskningsmetoder, och med denna uppdatering stödjs också Framework-metoden. Utvecklad av Storbritanniens största, oberoende, icke-vinstdrivande forskningsinstitut, Nationellt centrum för social forskning (NatCen), ger Framework-metoden en flexibel struktur för att organisera och sammanfatta data snabbt. Allt för att möjliggöra noggrann tolkning. Nu möjliggörs Framework analyser i NVivo vilket inkluderar att kunna arbeta med summerad data och skapa matris-outputs.

QSR Internationals unika partnerskap med NatCen är det första i sitt slag för forskningsindustrin.

NVivo och NatCens samarbete ger forskare spännande möjligheter att applicera ett Framework-baserat arbetssätt till icke-textdata som bilder och audio-visuella data. NVivo 9.2 gör det också möjligt att exportera datafiler från FrameWork till NVivo 9.

Med lanseringen av NVivo 9.2 drar NatCen tillbaka det fristående programmet FrameWork för försäljning.

”Vi ser denna release som ytterligare ett stort steg att utveckla den alltmer viktiga kvalitativa statistiken. Det är alltid glädjande att kunna erbjuda forskarna riktigt, riktigt bra arbetsverktyg. Forskarna kan nu fokusera på forskningen och överlåta massiv datahanteringen till ett kompetent analysprogram, NVivo 9. Extra glädjande är att kunna erbjuda detta utan stora prispåslag. Att utnyttja intellektuellt kapital är aldrig bortkastade pengar.”

Peter Masurat Ph.D. Produktchef NVivo på Alfasoft (NVivo återförsäljare)

Alfasoft AB

Alfasoft AB utgör en del av TORROB gruppen där också det norska företaget Alfasoft AS ingår. Alfasoft AB är sedan 1989 en ledande leverantör av vetenskapliga och tekniska programvaror i de nordiska, östeuropeiska och ryska länderna, och erbjuder kompetent vägledning vid val av mjukvara.

Alfasoft tillhandahåller teknisk support, och kan även erbjuda kurser och konsultation för många av produkterna de säljer. Alfasoft har kontor i Sverige, Göteborg och i Norge, Lilleström.

För mer information om Alfasoft: www.alfasoft.se

QSR International, Inc.

QSR International, Inc. är den största privatägda kvalitativa forsknings- & programvaru-utvecklaren i världen. Fler är 400 000 individer och grupper använder QSR programvara och ytterligare 500 organisationer håller sitelicenser. Mjukvaran används av organisationer, stora som små, däribland Yale University, World Vision Australien, Storbritannien Policy Studies Institute och progressiva Sport Technologies.

QSR har kontor i Nordamerika, Storbritannien och Australien. De har ett internationellt nätverk av återförsäljare och fristående utbildare som täcker Amerika, Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien och Latinamerika. Alfasoft AB är en av QSRs Internationella återförsäljare.

Mer information om QSR International finns på: www.qsrinternational.com

Mediakontakt

Tel. +46 (0)31 604 380                                                                                                             E-mail: boel@alfasoft.se

Web: www.alfasoft.se

###

Alfasoft AB är sedan 1989 en ledande distributör av vetenskapliga och tekniska mjukvaror till de Nordiska och Öst Europeiska länderna samt Ryssland. Vi håller även kurser och ger konsultation.

Alfasoft har kontor i Sverige, Göteborg och i Norge, Lilleström.