Sony Sverige.

Queens ”We Are the Champions” segrade när världens 100 mest populära låtar röstades fram på Internet

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 14:37 CEST

Mer än 700 000 musikälskare från hela världen deltog när världens 100 mest populära låtar röstades fram på Internet. Den globala topplistan Walkman Phones 100 är den första i sitt slag och när omröstningen nyligen stänges stod Queens ”We are the champions” som ensam segrare. Walkman Phones 100 initierades av Sony Ericsson i samband med introduktionen av företagets Walkman-telefoner.

”We are the champions” släpptes 1977 men den lever kvar som världens mest populära låt genom tiderna. Queen lyckades dessutom få med ytterligare två låtar på Walkman Phones 100. Brittney Spears knep åt sig andra platsen med världshiten ”Toxic” medan Michael Jacksons nyskapande ”Billie Jean” hamnade på tredje plats.

Hur klarade sig då våra in hemska artister? Tja, varken Abba eller the Cardigans finns med på listan. Däremot har världen fortfarande ett gott öga till svensk pudelrock vilket bevisas av Europes 22:a plats för ”The final countdown”. Listan finns i sin helhet på www.walkmanphones100.com.

Den globala omröstningen lockade deltagare från 66 länder och topplistan ger en bra återspegling av världens samlade musiksmak. Musiksmaken i Sverige, Kina och Brasilien skiljer sig naturligtvis, men de mest populära låtarna är globala angelägenheter som älskas av musikfans över hela världen.

– Queens ”We are the champions” är en mycket värdig vinnare av Walkman Phones 100. Det är en tidlös hit som fortfarande spelas flitigt över hela världen, säger Ola Lilja Mohlén, Marknadschef på Sony Ericsson.

– Walkman Phones 100 tillkom som en del i lanseringen av våra nya Walkman-telefoner. Listan gav oss ett unikt tillfälle att kommunicera direkt med mer än 700 000 musikälskare från hela världen, fortsätter han.

Siten www.walkmanphones100.com skapades i samarbete med Lycos och omröstningen pågick under sex veckor. Varje deltagare röstade på tre låtar och deltog också i en tävling med chansen att vinna en Walkman-telefon fylld med samtliga 100 låtar som tagit sig in på topplistan.

Walkmanphones100.com är en del av den integrerade kampanj som introducerade Sony Ericssons första Walkman-telefon, W800. Telefonen har fått fantastiska recensioner och kampanjen omfattar även en 60 sekunders reklamfilm på temat ”Soundtrack to your life”. Därtill innehåller kampanjen utomhusannonsering, print, bioreklam, webb och PR.

Den globala topp 10-listan:
1. "We Are the Champions" Queen
2. "Toxic" Britney Spears
3. "Billie Jean" Michael Jackson
4. "Hotel California" The Eagles
5. "La Tortura" Shakira
6. "Smells Like Teen Spirit" Nirvana
7. "Yesterday" The Beatles
8. "One" U2
9. "Imagine" John Lennon
10. "Sultans of Swing" Dire Straits

De tio mest omtyckta artisterna: