Södra Teatern

The Kransky Sisters [Australien]

"Three Bags Full"

Torsdag 25 september kl 19.30, Aula Nordica, Umeå

Fredag 26 september, baren öppen från kl 17.00, på scenen 20.00, Södra Teatern, Stockholm

Bortom all modernitet, långt ute på vischan i Queensland, Australien bor de besynnerliga och okyssta systrarna Kransky. En sträng fostran helt i otakt med tiden, av en moder som skulle få vilken supernanny som helst att blekna, har givit systrarna en lätt skev verklighetsuppfattning. Pojkvän är t ex okänt begrepp och att titta på TV är inte till att tänka på. Genom radion eller "the wireless" och valda tidningar har de dock fått viss kontakt med omvärlden. Och inspiration till sina excentriska och nästan spöklika covers på stora hits.

Men.... Mamma fixade inte riktigt att leva upp till den moral hon själv predikade. Mourne och Eve är biologiska systrar medan Dawn är resultatet av en okontrollerad attraktion mellan modern och syskonens farbror. Ett hårt slag både för fadern och för systrarna vars världsbild fick sig en törn. Systrarna "löser" det genom att lägga skulden för snedsprånget på Dawn.... Om det inte var för henne så skulle de varit en hel familj nu... Ehhh...ja. Efter den här showen kommer du att tycka riktigt bra om din egen familj, jag lovar!

Nu har The Kransky Sisters packat sin gamla kära Morris Major och kommer körande i hela sin naivitet med tuba, diverse kastruller, toaborste och sina favorithits, från The Bee Gees till Talking Heads, AC/DC, Eurythmics och Devo.

"Three bags full" är en musikalisk humorshow skapad av skådespelarna och musikerna Annie Lee (Mourne) och Christine Johnston (Eve) i samarbete med Carolyn Johns (Dawn). The Kransky Sisters har gjort succé hemma med showerna "We don´t have husbands" och "Heard it on the Wireless". Föreställningarna har plockat hem en mängd priser och spelats för utsålda hus både i Australien och Storbritannien. 2007 gjorde de ett bejublat framträdande på Södra Teatern med "Heard it on the Wireless" . Nu är dom tillbaka med sin nya show. Den här gången arrangerar Södra Teatern även en spelning i Umeå i samarbete med Umeå Teaterförening.

"The Kranskys are comic creations of a disturbingly believable kind. Darkly hilarious and discomfortingly clever."   John Bailey, Beat Magazine

"A musical act like no other. If Dame Edna ever retired to the Outback and procreated, the result might be something like the Kranskys."
                                                                      The Scotsman, Edinburgh

"Simply fantastic. Brooding, gothic and unhealthily co-dependent, the Kranskys are deservedly an institution."

John Mangan, The Age

Kransky Sisters "Three Bags Full"

Umeå. Aula Nordica, 25 september kl 19.30
Entré: 180 kr stud: 160 kr, ungd 90 kr

Stockholm, Södra Teatern, 26 september kl 20.00
Entré: 250 kr, student och ungdom under 26 år: 180 kr
Ingen åldersgräns

Längd: ca 90 minuter. På engelska

Södra Teaterns pressrum med bilder och möjlighet att lyssna hittar du på:
www.sodrateatern.com/press
användarnamn: sodra
lösen: teatern, små bokstäver hela vägen.

Anneli Gunnar\Head of Public Relations\anneli.gunnar@sodrateatern.com

SÖ D R A T E A T E R N - en del av Riksteatern Sveriges Internationella Scen \ Musik \ Teater \ Debatt
Sweden's Foremost International Venue \ Music \ Theatre \ Debate

Mosebacke Torg 1-3, SE 116 46 STOCKHOLM