Quibus International AB

Quibus offentliggör plan om aktienotering i Stockholm

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 11:08 CET

Idag meddelar Quibus International AB att man avser genomföra en publik emission, samt att ansöka om notering av bolaget på AktieTorget. Prospektet görs enligt de nya EU direktiven och ska godkännas av Finansinspektionen innan notering. Prospektet kommer att vara tillgängligt för allmännheten under maj 2006.

"Vi väljer AktieTorget för att de erbjuder den bästa kombinationen av publik emission, notering, handelslösning, och investor relations service samt kostnadsbild på den svenska finansmarknaden för vårt bolags behov" säger Carsten Wegmann, vd på Quibus International AB.

Emissionskapitalet kommer att användas för bolagets tillväxt, primärt internationell marknadsföring och försäljning, uppskalad produktionsmiljö, starkare branding och eventuellt förvärv.

Quibus tillhandahåller en unik Internet lösning för konvertering av illegala fildelnings-användare av upphovsrättsbaserat material till betalande konsumenter. Den nyutvecklade tekniken kan användas till marknadsföring, försäljning och uppföljning av alla digitalt distribuerade produkter, som musik, film, böcker och spel.

Den globala marknaden för musik såld via internet och mobiltelefoner ökade med 300% under 2005. Försäljningen uppgick till USD 1,1 mdr enligt the International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), och Quibus öppnar helt nya vägar för medieindustrin att skapa merförsäljning av sina produkter.

Quibus har i utvecklingsfasen finansierats av sina grundare samt genom privata emissioner. Bolaget anser, att de rätta förutsättningarna nu föreligger för en notering av aktien. Quibus, som för närvarande är ett onoterat bolag, har över 650 aktieägare inregistrerade hos VPC. Det totala antalet aktier i bolaget uppgår till 12,8 milj.

Aktier noterade på Aktietorget handlas i OM Stockholmsbörsens SAXESS system.

Quibus marknadsför och distribuerar digitala mediefiler över världens mest populära öppna närverk med över 10 miljoner samtidiga användare, även kända som peer-to-peer nätverk. Bolagets tjänster och expertkunskap erbjuds via en hosted service riktad till stora, regionala och oavhängiga skivbolag och filmbolag världen över. Quibus grundades 2003 och är ett privatägt bolag med säte i Malmö samt med kontor i Michigan, USA.

Presskontakt:
Quibus International AB, Malmö, Sverige