Team Tre Berg - PostNord

Race report Baltic Chain Tour stage 2 Höög takes over the white jersey

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 19:52 CEST

Baltic Chain Tour etapp 2

Även idag var det ett högt tempo på de lättåkta vägarna mellan Pärnu och Valga. Loppets längsta etapp över 191km i flack terräng. Teamet var med i de viktiga grupperna som attackerade men inget fick något avstånd. Efter 80km kom en fyramanna grupp iväg. De fick som mest fyra minuter men blev ikappåkta med 40km kvar. Därifrån var de fler attacker som inte hade någon framgång. Etappen slutade i en spurt där Team Tre Berg-Bianchi gjorde ett mycket bra uppdrag åt Höög som blev tvåa på etappen och tog 6 bonus sekunder. Gustav tog även en bonus sprint utmed banan som gav han ytterligare tre sekunder. Dessa bonussekunder gjorde att han flyttade upp till tredje plats totalt och tog över den vita ungdomströjan.

Kommentar:

Gustav Höög, "Jag var revanschsugen från igår. Har alltid trivts med att tävla i Estland så det är kul när man presterar här. Totalvinsten är inom räckhåll så går för det i morgon"

Följ länken för resultat:

Baltic Chain Tour stage 2

Also today there was a high speed on the fast roads between Pärnu and Valga. It was the longest stage of the race, 191kms. We were represented in the important moves but nothing really got any gap. Not until after 80kms when a four man group got away. They got a maximum advantage of four minutes but were brought back with 40kms to the finish. There were more attacks but it was pretty clear that it was going to end up in a sprint. Team Tre Berg-Bianchi did a very strong lead out for Höög and he managed second. This gave him six bonus seconds. Together with the tre bonus seconds he won in an intermediate sprint he moved up to third overall and took over the white youth jersey.

Comment: "I was not happy after the stage yesterday so I really wanted to give it a go today. I always liked racing in Estonia so I'm happy that I perform well here. GC is within reach so we give it another try tomorrow."

Follow the link for results:

Team Tre Berg-Bianchi är ett proffesionellt svenskt cykellag med säte i Skara. Tillsammans med General Manager Thomas Löfkvist och teamets 10 cyklister är målet att bli ett av Europas absolut bästa continentallag samt att skapa en ny plattform för svensk cykelsport.

Team Tre Berg-Bianchi is a professional Swedish cycling team based in Skara, Sweden. Together with the Team Manager Thomas Löfkvist the goal is to become one of the best continental cycling teams in Europe and to crate a new platform for Swedish cycling.