Rackspace

Rackspace bygger infrastruktur för molntjänster i Europa

Pressmeddelande  •  2011-01-19 10:00 CET

Rackspace lanserar en molninfrastruktur som förser företagets kunder med en europabaserad nätverksmiljö för deras data i molnet. Det nya molnet i Storbritannien ger kortare svarstider, hög tillgänglighet och skalbarhet, samt support dygnet runt.

– Vårt nordamerikanska moln har redan blivit enormt framgångsrikt; över 100 000 kunder världen över drar nytta av våra hanterade molntjänster. På grund av reglerna för lagring under europeisk lag hindras många brittiska företag från att använda molnet. Det glädjer oss att idag kunna lansera vårt brittiska moln och vi har redan 500 kunder i betaversionen, säger Rackspaces vd Lanham Napier.

Den nya tjänsten inkluderar Rackspace Cloud Files, byggd på OpenStack Object Storage och Rackspace Cloud Servers, som bygger på Xen hypervisor. Den nya molnplattform som kompletterar den dedikerade hostingplattform som redan erbjuds i EMEA-regionen (Europa-Mellanöstern-Afrika).

– Branschanalytiker påstår att innan 2012 kommer 20 procent av företag inte längre att äga en egen IT-infrastruktur. Molntjänster stödjer den här utvecklingen på ett kostnadseffektivt sätt; om kunder i molnet inte längre behöver resurser slutar de använda dem och nästan genast med att betala för dem. Detta är kritiskt för företag som fortfarande kämpar med att skära bort kostnader i sin budget och kommer att låta dem ta ett mer fast grepp om utgifterna än någonsin tidigare, fortsätter Lanham Napier.

Med den europeiska lanseringen fortsätter Rackspace att göra kraften i molntjänsterna mer tillgänglig för fler organisationer. Lanseringen av det brittiska molnet följer i hälarna på företagets satsning på open source-lösningar för molnet, OpenStack, som ska leverera en skalbar, säker mjukvarulösning för molntjänster som följer branschstandard.

Rackspace Cloud Servers ger omedelbar datorkraft och låter kunder driva applikationer med flexibilitet och effektivitet. Kunder kan använda en eller ett dussin molnservrar på ett ögonblick och så länge de behövs. Cloud Servers finns för Windows och i ett antal Linux-distributioner, ger full rotaccess och låter användaren kontrollera servrarna genom antingen Rackspaces kontrollpanel, API (Application Programming Interface) eller tredjepartsverktyg som RightScale eller Cloudkick.

Rackspace Cloud Files ger omedelbart skalbar, molnbaserad lagring, vilket är idealiskt för backup samt lagring av videofiler och annan information.

– Att vi har tagit Rackspaces moln till Europa och byggt det i vår brittiska datacentral är ett resultat av direkt återkoppling från våra nuvarande och presumtiva kunder. Med det europeiska molnet kommer kortare svarstider för de europeiska kunderna och minskade bekymmer med valutafluktuationer. Det blir dessutom enklare att rätta produkterna efter europeisk lagstiftning, säger Lanham Napier.

För mer information, kontakta:
Brooke Hamilton, Rackspace
brooke.hamilton@rackspace.co.uk

Anna Lagerkvist
anna@cloudberry.se

Om Rackspace Hosting
Rackspace Hosting är världsledande inom lagring och molntjänster. De senaste fem åren har företaget varit med på Financial Times ‘Top 50 Great Place to Work in the United Kingdom’-lista. Rackspace erbjuder ett komplett utbud av IT-tjänster, inkluderat Managed Hosting, Cloud Hosting och Email & Apps. Rackspaces kunder har dygnet runt tillgång till den prisbelönta kundtjänsten Fanatical Support. För mer information se www.rackspacehosting.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom