Mod:group

Radhusområde byggs med framtidens byggteknik

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2019 06:30 CET

I Steninge Slottsby växer ett nytt bostadsområde fram. Med bibehållen hög kvalitet så byggs det snabbare och till lägre pris än vad konkurrenterna klarar av. En fullt digitaliserad byggprocess är hemligheten.

Mod:group har tillsammans med Urban Village, områdets utvecklare, valt att jobba med en innovativ teknik. Genom en fullt digitaliserad process kan varje kostnad och varje delmoment följas rakt genom hela byggprocessen och eliminera spill av både tid och material.
– Vi utför projektet cirka 30 procent mer tidseffektivt än andra aktörer och sparar genom ökad effektivitet in betydande kostnader. Vi är ett av de mest framstående och progressiva företagen i vår bransch men naturligtvis ödmjuka inför det faktum att vi i dagsläget endast verkar lokalt i Stockholmsregionen, säger David Hebrand på Mod:group.

Det nya området blir det första av flera planerade projektaktörerna mellan. Projektet består av 23 radhus med putsad fasad. Flera av dem är redan sålda.
– De har tak av bästa kvalité, finaste parkett, vitvaror av hög klass, induktionshäll, spotlights i badrummen, putsad fasad, spröjsade fönster, solida trädörrar, klinkers utöver det vanliga. Sånt som dagens kunder med höga krav vill ha. Skillnaden är att allt ingår och att husen inte är lika dyra som andra av samma kaliber, säger Camilla,

Så hur går det egentligen till? Givetvis finns det flera tekniska hjälpmedel och IT-stöd med i bilden men primärt så handlar det om en mentalitetsförändring.
– Arbetssättet är revolutionerande, det spar mycket tid och är otroligt effektivt. Det kommer att förändra hur byggbranschen fungerar och hur hus byggs. Under fyra år har vi jobbat på i projekt med medvetet begränsad storlek och förfinat vår metod. Nu är vår organisation och marknaden redo, genom professionella och mogna beställare som Urban Village, för att vi ska ta det till en högre nivå, säger David.

Mod:group bygger upp hela husen digitalt i en intelligent ritning där varenda komponent har information inprogrammerat. Till exempel vartenda fönster på ritningen kommer med information om hur mycket det kostar, hur mycket tid det kommer att ta att installera, varifrån det levereras och så vidare. Hela byggprocessen kan på så sätt simuleras innan den faktiskt startar.
– Genom att använda oss av BIM och 5D så ligger vi ett steg före och kan planera bort flaskhalsar, waste och risker. Slutprodukten är en exakt kopia av det projekterade, utan överraskningar och med kostnader och tidsplan intakt, säger David.

Camilla Gramner på Urban Village har jobbat länge i byggbranschen och hennes expertis är just småhus. För några år sedan beslutade sig Camilla och hennes affärspartner Albert Boqvist att starta Urban Village utifrån viljan att driva utvecklingen framåt inom branschen.
– Vi har utvecklat många småhusområden och varit länge i branschen. Det vi som bostadsutvecklare söker är entreprenörer som tänker framåt och nytt och som ständigt vill bli mer effektiva. Det är svårare att hitta än man tror. Mod:group har de kvalitéerna och därför har vi valt att jobba tillsammans med dem, säger Camilla Gramner.

Mod:group har omsatt ungefär 55 miljoner per år de senaste två åren. Nu öppnar de upp sig för expansion och har redan fått beställningar för närmare 120 miljoner för år 2019.
– Det är ett stort hopp för oss naturligtvis. Vi anser att vi är redo och har organisatoriskt förberett oss för tillväxt upp till cirka 250 miljoner vilket är första målet. Det är nu det roliga börjar, säger David.

Mod:group optimerar varje aspekt av hur byggnader designas, konstrueras och skapas. Vi projekterar, modellerar, projektleder, bygger och inreder. Vår process är helt digitaliserad vilket gör att våra projekt minskar påverkan på vår omvärld och förbättrar hela fastighetens ekonomi.

Modellen är en fullt digitaliserad byggprocess där vi utvecklat såväl leverantörsled, prefabproduktion, arbetsplatsproduktion samt materialkoncept. Målbilden är tydlig; att skapa den mest ekonomiska och effektiva planeringen, produktionen som kan hittas på marknaden.