Premium Publishing

Radio Nord 50 år jubileum

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 11:36 CET

Onsdagen den 8 mars 1961, klockan 10 på förmiddagen startade Radio Nord sina sändningar från skeppet Bon Jour på internationellt vatten i Östersjön. Sändningarna, med lättsam musik, småprat, nyheter och inte minst reklam, väckte stor uppmärksamhet i hela Sverige. Radio Nord blev snabbt en succé bland lyssnarna – och ett bekymmer för de ledande politikerna som inte tyckte om att Sveriges Radios monopol bröts av en radiostation utanför svensk lagstiftning.

Med Radio Nord kom topplistor och nyheter varje timme in i de svenska radioapparaterna.

Sveriges Radio, som haft sändningsuppehåll när Radio Nord startade, agerade snabbt och fick pengar för att starta Melodiradion (senare P3) för att konkurrera med Radio Nord.

Bakom kulisserna jobbade dock politiker och tjänstemän för att hitta ett sätt att stoppa piratradion i Östersjön. Inte minst upprördes många beslutsfattare av reklaminslagen, som ansågs som stötande. Många retade sig också på Radio Nords direktör Jack S. Kotschack, som höll en mycket hög profil.

Efter bara 16 månader var det slut, när den svenska riksdagen, instiftade vad som kallades Lex Radio Nord. Lagen innehöll förbud mot svenska företag att annonsera på radiostationen, att arbeta där eller att leverera varor till skeppet.

I många år förvarade journalisten Jan Kotschack flera lådor med material om Radio Nord på vinden. Ljudband, foton och papper som han sparat efter sin pappa Jack. För drygt ett år sedan släpptes hans bok »Stick iväg, Jack: Historien om Radio Nord« av Premium Publishing, som ingående beskriver hela äventyret.

Boken har fått strålande recensioner. Några exempel hittar du lite längre ner.

Intervju Jan Kotschack

I samband med Radio Nords femtioårsdag ställer nu Jan Kotschack (son till radiochefen Jack. S Kotschack) upp för intervjuer. Vi kan också förmedla kontakt med några av de ursprungliga Radio Nord-medarbetarna. Vid intresse, v.g. kontakta mig på 08-545 689 27 eller maila till liska.cersowsky(at)premiumpublishing.com

Bokomslag och pressbilder

Ladda ner bokomslaget till "Stick iväg, Jack! Historien om Radio Nord" här:

För jubileumsloggan och pressbilder, v.g. kontakta mig på 08-545 689 27 eller maila till liska.cersowsky(at)premiumpublishing.com

Pressröster om "Stick iväg Jack! Historien om Radio Nord"

»Det är en text med flera lager. Ett porträtt av en far som författaren ser upp till med reservation, en välgrundad kritisk analys av socialdemokraternas mediepolitik, en debatt om underhållning och kvalitet där vänstern ser den ’onda kommersialismen’ personifierad i Radio Nords tablå och inte minst ett virvlande dokument om amerikanska investerare och en båt som trots full storm försöker sända ett anständigt program.
Är man som jag född på 50-talet fungerar berättelsen dessutom som en tidsmaskin. Kvällarna vid mellanvågen och den gamla Radiolan som lyste som en finlandsfärja i mörkret. Mest är det rösterna jag saknar. Rösterna som på något magiskt sätt letar sig över havet, in i en tunn tråd, till ett hyreshus i förorten, och strålar rakt in i mig.«

Mikael Strömberg i Aftonbladet, 8 mars 2010

»
Radio Nord tog svenskarna med storm. Succén var omedelbar. När de sänt i två månader tvingades Sve­riges Radio införa Melodiradion för att hänga med. Stationens dramatiska historia har nu skrivits ned av Jan Kotschack, son till Radio Nords svenske chef Jack Kotschack. Stick i väg, Jack! är rikt illustrerad, spretig i formen, men avslöjar mycket av regeringens maktspel för att få stopp på Radio Nord. Den kallades piratradio. Och inte bara språkbruket, utan också de etablerade aktörernas panik påminner starkt om vår tids diskussioner om fildelning på internet. Även på många andra sätt förebådar Radio Nord den explosiva frigörelse på medieområdet som ägt rum sedan dess.«
Marcus Boldemann i Dagens Nyheter, 25 januari 2010

»
På samma sätt undrar man hur länge det hade dröjt innan Sverige fått tillgång till internationell popkultur utan Jack S. Kotschack. Stick iväg Jack! En bok om Radio Nord är skriven av hans son Jan Kotschack och lyfter fram både en karismatisk person och en bortglömd del av svensk mediehistoria.
Under sexton månader 1961-62 revolutionerade Jack S. Kotschack svensk media genom att piratsända radio från en båt på internationellt vatten i Östersjön. Svenska folket älskade vad de hörde – men från politisk håll gjordes allt för att stoppa sändningarna och bevara monopolet.
När Radio Nord till slut tystades ned var målet ändå uppnått. Sveriges Radio tvingades till förnyelse. Och snodde Radio Nords bästa idéer.
Jan Gradvall i DI Weekend, 13 november 2009

»
Jan Kotschack kunde ha nöjt sig med en nostalgisk återblick på piratradio (…). Men som en noggrann journalist ger han hela bilden av det svenska folkhemmets företrädare, i synnerhet den socialdemokratiska regeringen, som med alla till buds stående medel försöker stoppa Radio Nord och till slut lyckas med det.
Boken är på 424 sidor, men ett spänstigt språk och en linje i berättandet gör den mycket lättläst och faktiskt spännande, både underhållning och samtidshistoria. För utan Radio Nord hade aldrig den svenska melodiradion blivit av, med Tio i topp, Kvällstoppen och lättsam underhållning. På ett sätt vann Jack Kotschack, även om det inte blev som han trodde.
Lars Blomkvist i Nya Kristinehamns-Posten, 21 oktober 2009

Radio Nord 50 år Jubileumsturné

Efter fjolårets stora succé startar nu snart Radio Nords jubileumsturné tillsammans med Lill-Babs, Siw Malmkvist och Ann-Louise Hanson. Författaren Jan Kotschack kommer att gästa turnén för att berätta om Radio Nords bakgrund och för att ge besökarna möjlighet till en kort prat- och signeringsstund.

Hit kommer Radio Nord-turnén mars/april 2011. Biljetterna bokas via Ticnet:

23/3 Västerås
24/3 Växjö
26/3 Åland
27/3 Åland
29/3 Gävle
30/3 Karlskrona
31/1 Vara
2/4 Skellefteå
3/4 Umeå
4/4 Göteborg
5/4 Linköping
6/4 Karlstad
8/4 Uppsala

Följ Radio Nord på Facebook

Premium Publishing är ett litet men helhjärtat förlag med huvudkontor i Stockholm/Sverige. Sedan mer än 15 år publicerar vi banbrytande referenslitteratur inom rock- och popmusik. Våra utgivningar är böcker och cd-boxar av mycket hög kvalitet och exklusivitet, som ofta innehåller en bonus i form av en affisch, en CD eller vinylskiva med unika inspelningar. Dessa bonusprodukter kan inte köpas separat! Våra publikationer är av stort intresse för skivsamlare och musikälskare, inte minst för att vi kompletterar våra utgivningar med kompletta, illustrerade och detaljerade diskografier och värderingsguider.