Sveriges Radio

Radioteaterns Vita nätter bjuder på ljudkonster i maj

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2004 09:29 CEST

En vit natt kan vara klarvaket sömnlös, eller en nattlig fest, eller de magiska timmarna mellan skymning och gryning, eller himlafenomen där nattrymdens stoft lyses upp av en fjärran sol. Radioteaterns Vita nätter bjuder på en lång rad lyriska/musikaliska resor och ljudkonster av skilda slag under hela maj.

Alla hörs de i Vita nätter: Susanne Skog, Rabelais, Teddy Hultberg, Joakim Pirinen, Mikael Strömberg, Mikael Lundberg, Palle Dahlstedt, Lars Forssell, Mats Persson, Anna Lindal, Kristine Scholz, Hanna Hartman, Magnus Haglund, Lars Mikael Raattamaa, Per Mårtensson, Sten Sandell, Magnus Jacobson, Elis Eriksson, Peter Ortman, Jean Billgren, Saara Salminen Wallin, Morten Sondergaard, Ann Lislegaard, Eva Adolfsson, Harry Martinson, Christian Wolff, John Ashbery.

För vidare information eller för att beställa något av programmen på CD, kontakta Marie Jansson, tfn 08-784 16 20, marie.jansson@sr.se

Radioteaterns Vita nätter i maj, med reservation för eventuella ändringar:

Söndag 2 maj 14.03
Den märkvärdiga resan till Bacbuc
av François Rabelais.
Regi och dramatisering: Susanne Skog. Med bl a Leif Andrée och Johan Lindell.
Panurge och Pantagruel är ute på havet,. ombord på ett knirkande skepp. Svag vind, stilla vågor, varken land eller andra skepp i sikte. Så hörs plötsligt ljud och röster, oväntat, gåtfullt, varifrån? (Med efterord av ljudkonstkännaren Teddy Hultberg.)
(Repris 3/5 19.03, 10/5 01.00)

Söndag 2 maj kl 14.25
Yssen & Resenärerna
av Joakim Pirinen (text och framförande) och Mikael Strömberg (ljud).
Två korta och hittills ohörda historier.
(Repris 3/5 och 10/5 efter Den märkvärdiga resan till Bacbuc)

Fredag 7 maj 19.20
Sånger
av och med Lars Forssell (lyrik) och Mats Persson (musik).
"Min tomhet, djupet av den, mätte du. Vad heter du, min kärlek, hette du?". En junidag 2003
möts de i en studio i Radiohuset - Lars Forssell läser en svit av sonetterna i samlingen Sånger och Mats Persson framför sin specialkomponerade musik.
(Efter föreställningen: Teddy Hultberg i radioessän "Ljudets arkeologer". Sändningen avslutas med "Hamlet", en helaftonsföreställning starkt komprimerad till tretton sekunder. Dessa 13 sek återkommer då och då under maj och får en tolkning i slutet av månaden.)

Söndag 9 maj kl 00.05
Cratere
av Hanna Hartman.
Ett verk tillkommet under vistelser vid vulkankratrar och gejsrar, med uppmärksamheten på de underjordiska elementens långsamma raseri. Hanna Hartman är svensk ljudkonstnär, bosatt och verksam i Berlin.

Söndag 9 maj kl 14.03
Long 013 26'E
av Hanna Hartman
Ohörda, okända klanger från segelbåtar och andra farkoster. Vindkantring, spänningar. (Med ett efterord av Magnus Haglund.)
(Repris 10/5 19.03, 17/5 01.00)

Fredag 14 maj kl 19.03
Brott mot mänskligheten
av Lars Mikael Raattamaa (text) och Per Mårtensson (musik).
"Så hur var det nu? Var börjar skulden, och var börjar skuldens orsaker?" Kambodja 1976-79, Tasmanien 1831, Kongo 1890, Rwanda 1963 och 1995, Song My 1968, Armenien 1915-20. En exposé över den koloniala epokens folkmord. (Med en inledning av Susanne Skog. Samarbete med Musikradion.)
(Repris 16/5 20.03, 23/5 00.05)

Fredag 14 maj kl 19.35
Spegeln
av Magnus Jacobsson (text) och Sten Sandell (musik)
Med bl a Lina Englund och Staffan Göthe.
En man i slutet av sitt liv ser i korta minnessekvenser tillbaka på sin uppväxt och karriär som dansare. Tid och rum spricker sönder som skärvor. Röster från barndomen blandas med sköterskornas steg i korridoren och över grusgången i sjukhusparken. Någonstans i den mörka trädgården sitter den vita vargen.
Spegeln är ett hörspel för fyra röster, piano och elektronik, där text och musik tillsammans bildar en ny helhet. Det är både en berättelse om huvudpersonens liv och en gestaltning av olika sinnestillstånd; rädsla, sorg och triumf. Men spegeln talar också om stumhet, att bara vara hänvisad till kroppens språk.
Magnus Jacobsson och Sten Sandell har tidigare samarbetat, också med skådespelarna Lina Englund och Staffan Göthe.
I Spegeln går man vidare, här betonas starkare samspelet mellan text, musik, sång och ljud. (Repris 16/5 20.35, 23/5 00.37)

Fredag 14 maj kl 20.05
Fjärrsamheter
av och med Elis Eriksson, inspelat och arrangerat av Teddy Hultberg. En intensiv reaktion på livet av konstnären och författaren Elis Eriksson.
(Repris 16/5 21.05, 23/5 01.07)

Söndag 16 maj kl 14.03
Själens andra resa
av Peter Ortman (text) och Jean Billgren (musik)
"Dramat är förbi / från tågvinden tappar / Snigelmördaren Zeus en vigg / pladask mellan mytens flagande kulisser..." En lyrisk-musikaliskt stycke som gestaltar kroppens och själens obändiga, ömkliga och heroiska skinnömsningar. (Inledande samtal med Peter Ortman och Jean Billgren.)
(Repris 17/5 19.03, 25/5 01.00)

Fredag 21 maj kl 19.03
Min pojke från Vättern
av Saara Salminen Wallin
Ett stycke som på en gång är porträtt och självbiografi, vision och analys, dokument och fantasi. Vätternpojken är kompositören och musikern Per Henrik Wallin.
(Repris 23/5 20.03, 30/5 00.05)

Söndag 23 maj kl 14.03
Jag vill se mina berg
av Morten Sondergaard
Marmorblocken huggs ur berget, transporten inleds... Den danske poeten och ljudkonstnären - bosatt i Italien - presenterar ett kort stycke som avspeglar stenens färd från materia till form. Morten Sondergaard nominerades nyligen till Nordiska Rådets litteraturpris. (Efterord av Magnus Haglund.)
Repris 24/5 19.03, 31/5 01.00)

Söndag 23 maj kl 14.18
"!" och andra ljud
av Ann Lislegaard, norsk bildkonstnär och aktuell Iaspisstipendiat, som gärna lyssnar till de smärre ljuden och lätena. Samtal med Susanne Skog.
(Repris 24/5 19.18, 31/5 01.15)

Fredag 28 maj kl 19.03
Lotsen från Moluckas
av Harry Martinson 100 år
Världsomseglaren Magellan gästspelar i Vita nätter. En legendarisk radioteaterföreställning i Alf Sjöbergs regi. (Inledning av Eva Adolfsson.)
(Från 1947. Repris 30/5 20.03.)

Söndag 30 maj kl 14.03
Hölderlin marginalia
av John Ashbery (text) och Christian Wolff (musik)
Ashbery framför själv sin text i detta samarbete med den amerikanske kompositören Christian Wolff, som skrivit för musikerna Anna Lindal, Mats Persson och Kristine Scholz. (Efterord av Magnus Haglund.)
(Repris: 31/5 19.03, 7/6 00.55).