Piratpartiet

Radiotjänst ljuger om konsekvenserna av Högsta Förvaltningsdomstolens utslag

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2014 11:34 CEST

Högsta förvaltningsdomstolen har idag i ett utslag meddelat att datorer med internetuppkoppling inte är licenspliktiga. Radiotjänst har sedan en tid tillbaka krävt TV-licens för innehav av datorer med internetuppkoppling, men trots domslutet avser Radiotjänst inte att återbetala de licenspengar som felaktigt har krävts in.

- Radiotjänst väljer att bortse från att domen avser perioden för 21 februari - 20 maj 2013, konstaterar Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet. Högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att det under den perioden inte var licenspliktigt att inneha en dator med internetuppkoppling. När Radiotjänst hävdar att domen gäller från och med idag är det rent nys.

Ett av skälen till att pengarna inte betalas tillbaka mörkas av Radiotjänst.

Som motiv till att inte återbetala licenspengarna hävdar Radiotjänst att domen innebär "ny praxis". Piratpartiet har dock varit i kontakt med Radiotjänst och fått veta att pengarna inte kan återbetalas, eftersom Radiotjänst inte vet vilka personer som felaktigt krävts på licenspengar.

- Radiotjänst vet inte vilka personer som krävts på licenspengar för datorinnehav. De har alltså krävt många människor på pengar på felaktig grund och kan inte betala tillbaka något eftersom de inte vet vilka personerna är. Nu försöker de gömma sig bakom juridiskt hittepå. Det är oärligt. Radiotjänst borde vara öppna med att de faktiskt inte kan betala tillbaka pengarna, avslutar Anna Troberg.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.