Rädda Barnens Ungdomsförbund

Rädda Barnens Ungdomsförbund demonstrerar mot saudisk vapenhandel!

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 09:05 CET

Att Sverige förser diktaturstater och länder som kränker mänskliga rättigheter med vapen är något som vi inte kan acceptera. Vapenexporten stärker diktaturerna och ger dem medel att fortsätta förtrycka den civila befolkningen i både det egna landet och andra länder.

- Svenska vapen har riktats mot demokratiupproren i Bahrain och Saudiarabien, säger Simon Svensson. Vapenexporten till diktaturen får inte fortgå en enda dag till!

Fredagens demonstration handlar om Saudiarabien, men Rädda Barnens Ungdomsförbund vill avbryta all svensk vapenexport som 2007 gick till hela 59 länder. Det handlar både om formella demokratier, diktaturer och allt däremellan, men den gemensamma nämnaren är krig.

- Krigets första offer må vara sanningen, men det andra kan vara ett barn, säger Simon Svensson. Ofta är det barn och ungdomar som faller offer i krig, beslutade av vuxna överför deras huvuden.

Sverige genomförs en vapenexport som de flesta är emot, men politikern adriver igenom. Särskilt de som är för unga för att få rösta hålls utanför beslutsprocessen. Men på fredag kommer både ungas och andra motståndare till saudivapen att höras!

Kontakt: Simon Svensson 070-191 37 20

Vi är en unik barnrättsorganisation. Nästan 5000 barn och unga mellan 7 och 26 år är medlemmar i Rädda Barnens Ungdomsförbund. Det gör oss till en av de större ungdomsorganisationerna i Sverige.

Vi arbetar för att det som står i FN:s konvention om barnets rättigheter, barnkonventionen, ska bli verklighet. Vårt arbete bedrivs lokalt, nationellt och internationellt, i våra olika grupper och genom samarbeten med andra.

Vårt högsta beslutande organ, förbundsårsmötet, samlar ett hundratal medlemmar som bestämmer över våra styrdokument. I dem regleras all vår organisering och verksamhet och vilka krav som vi ska ställa på makthavare och vilka frågor som vi ska prioritera främst i vårt arbete.

På detta sätt arbetar vi tillsammans för det som vi tror allra mest på. Genom att vi själva är barn och unga utgår vi från vår verklighet och vad som vi vet är bäst för oss. Vi är det enda ungdomsförbundet i Sverige som arbetar för barns och ungas rättigheter utan att vara bundna till ett parti. Det gör oss unika.