Vänsterpartiet Storstockholm

Rädda biblioteket i Akalla

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2012 07:58 CEST

Trots de boendes protester planerar den borgerliga alliansen att lägga ned biblioteket i Akalla. Vänsterpartiet tycker det är viktigt att biblioteket blir kvar eftersom det finns ett stort antal förskolor och grundskolor i området som har stor nytta av närheten till biblioteket. Istället för att stänga biblioteket bör man satsa på det, genom att bland annat erbjuda olika aktiviteter.

- Det är oerhört viktigt att barn får utveckla sina språkfärdigheter. Det är tråkigt för alla barn och vuxna om de nu mister sitt bibliotek, säger Leo Ahmed, ordf Vänsterpartiet Kista.

Leo Ahmed arbetar inom barnomsorgen och framhåller att en flytt av biblioteket till Kista och Husby försvårar tillgängligheten för barn.

- Jag arbetar själv inom barnomsorgen här i Akalla och vi besöker ofta biblioteket med barnen. Det är redan ett krävande arbete för förskolepersonalen att klä på alla barn och ta en promenad till biblioteket, särskilt under vintern. Genom att flytta biblioteket till Husby kommer saken att bli värre, säger Leo Ahmed, ordf Vänsterpartiet Kista.

Vänsterpartiet anser att förutsättningar och behov för ett bibliotek i Akalla måste utredas vidare. I kulturnämnden reserverade sig Vänsterpartiet mot att besluta om nedläggning eller flytt av bibliotek med så dåligt underlag.

- Det råder stor brist på kultur i förorten. Mot den bakgrunden är det oerhört beklagligt att lägga ned biblioteket i Akalla. Istället måste möjligheten att behålla biblioteket i Akalla utredas, säger Ann Mari Engel (V), Kulturnämndens vice ordförande.

För mer info:
Leo Ahmed, ordf Vänsterpartiet Kista            076-272 14 39
samt ersättare Rinkeby-Kista Stadsdelsnämnd

Ann Mari Engel, vice ordf Kulturnämnden     070-727 74 20

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/