Liberala ungdomsförbundet, LUF

Rädda Internet från EU och FN!

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 09:41 CEST

Kontakt:
Nina Larsson
Förbundssekreterare
Tele: 08-410 242 38
E-post: nina.larsson@liberal.se

Majed Safaee
Förbundsstyrelseledamot

Tisdag 4 oktober, 2005

Under förra veckans WSIS möte (World Summit on the Information Society) i Genève la EU-länderna fram ett förslag om det framtida styret av Internet. Går förslaget igenom så betyder det ett FN organ i framtiden ska ha kontrollen och uppgiften att övervaka Internet. Det skulle innebära slutet för en rad olika demokratirörelser runt om i världen som är beroende av det fria informations kanalerna som Internet idag erbjuder.

– Går EU förslaget igenom så betyder det att diktatorer i Syrien, Kuba och Kina får chansen att inte bara övervaka och spionera på regimkritiker i högre utsträckning. Utan förtryckarna får chansen att i framtiden genom FN kontrollera sånt som framtida domän namn och Internet adresser, säger Majed Safaee, förbundsstyrelseledamot i Liberala ungdomsförbundet.

Den innovation som hittills fungerat enastående och som är demokratikämparnas absolut viktigaste vapen i kampen mot förtryck i deras länder är på väg att saboteras genom en ohelig allians mellan EU och ett gäng diktatorer.

– Internet måste även i fortsättningen få vara en fristad och främja den fria spridningen av information, idéer och varor. Därför borde Sverige omedelbart ta sin hand ifrån EU förslaget och ställa sig på USA:s sida. Det här är ett slag som Sverige inte får låta USA utkämpa ensam, för ger USA med sig så kommer miljontals människor runt om i världen få betala ett högt pris, säger Majed Safaee.

Kontakta någon av ovanstående för mer information.