Rebel Light

Rädda miljö och design med ljuskontroll!

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 16:55 CEST

Det råder ingen tvekan om att ljuskontroll har blivit en självklar del av modern arkitektonisk ljusdesign. För att möta det växande behovet av intelligenta ljusanläggningar, och för att kunna erbjuda föreskrivande konsulter och installatörer en skräddarsydd produkt, introduceras nu Rebel Controls – ett företag med fullt fokus på ljuskontroll. Emil Toft, nybliven VD och känd förespråkare av styrsystem, berättar vad vi kan förvänta oss av framtidens ljuskontroll och varför Rebel Controls dyker upp just nu.

Rebel Controls erbjuder styrsystem och kontroll för alla delar av ett kommersiellt eller offentligt projekt. Fokus ligger på ny teknik och moderna lösningar, effektfulla och effektiva verktyg som skapar nya möjligheter för ljusdesign och stora mervärden för användare och ägare. I en tid när budgeten för armaturer hela tiden växer blir det naturligt att lyfta in styrsystem i projekten.

”Ett styrsystem i en ny anläggning kostar en bråkdel av armaturer och installation, men skapar ett massivt mervärde för ägare och användare” - Emil Toft, Rebel Controls

Rebel Control´s Emil Toft menar att detta är en perfekt tidpunkt att lansera ett dedikerat företag för ljuskontroll - ”Ett styrsystem i en ny anläggning kostar en bråkdel av armaturer och installation, men skapar ett massivt mervärde för ägare och användare” säger Emil och pekar ut några omedelbara fördelar - ”Ägaren får en helt annan överblick över energianvändning och serviceintervaller, systemet kommunicerar hela tiden data som väldigt lätt översätts i sparade pengar. Dessutom ökar användarvänligheten och anpassningsmöjligheten tusenfalt, du kan kontrollera ditt ljus in i minsta detalj eller helt automatisera det så att du aldrig behöver tänka på ljuset över huvud taget”.

Rebel Controls arbetar oberoende från armaturtillverkare och marknadsför styrsystem som, i största möjliga mån, är öppna och kompatibla med produkter från alla kända tillverkare. Emil ser gärna att Rebel Controls tar rollen som informatör och inspiratör, en portal för kunskapsspridning i ämnet ljuskontroll. ”- Vi vill sprida kunskap om styrning generellt och våra system specifikt. Genom att lära ut styrning till alla som har ett intresse stärker vi branschens självförtroende och bidrar på sikt till att skapa levande och dynamiska ljusanläggningar”.

”Självklart ska man kunna nyttja alla fördelar och få bra avkastning på sin investering” - Emil Toft om vikten av bra support vid planering och installation.

En vanlig oro är att styrsystem skapar dyra installationer och många har erfarenheter av struliga anläggningar. ”- Okunskap och osäkerhet skapar problem, men med en lokal och tillgänglig support hjälper vi kunden till en behaglig resa och ett gott resultat. Självklart ska man kunna nyttja alla fördelar och få bra avkastning på sin investering”. Emil menar på att ny teknik skapar lättinstallerade system och att kostnaden för installation inte längre är ett motargument; ”- Framtidens installationer kommer om något att underlättas med styrsystem. T.ex marknadsför vi ett trådlöst system som tillåter installation av avancerad ljuskontroll även i äldre byggnader utan att man måste riva upp väggar och tak”.

”Framtidens installationer kommer om något att underlättas med styrsystem. T.ex marknadsför vi ett trådlöst system som tillåter installation av avancerad ljuskontroll även i äldre byggnader utan att man måste riva upp väggar och tak” Emil Toft, Rebel Controls

Med bakgrund som ljusdesigner har Emil stor förståelse för att föreskrivande konsulter ibland skjuter ifrån sig frågan om styrsystem, men uppmanar nu till ett motsatt förhållande – ”Vi finns här för att det ska vara enkelt att specificera ljuskontroll. Du får en livligare och mer personlig ljusdesign och det blir tydliga specifikationer som i högre grad säkerställer att ditt ljuskoncept realiseras, omfamna tekniken och utnyttja möjligheterna!”

Rebel Controls har sitt säte i Stockholm men arbetar över hela Skandinavien.

Klicka här för att ladda ner text som word/pdf och bilder.

Rebel Controls AB säljer och marknadsför styrsystem för arkitektoniskt ljus på den Skandinaviska marknaden. Vi utrustar våra kunder med verktyg för att skapa trivsamma, spännande och hållbara miljöer.

Rebel Controls AB är exklusiv Skandinavisk distributör för Eyenut (UK), LightAct (SLO) och Mode Lighting (UK).

Vi erbjuder rådgivning vid projektering och dimensionering av våra styrsystem samt en konsulttjänst för programmering av styrsystem.

www.rebelcontrols.com / info@rebelcontrols.com / 08-667 19 18