Miljöpartiet de gröna

RÄDDA MILJÖMÅLEN FRÅN REGERINGEN

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 14:54 CEST

Tina Ehn, Miljöpartiets ledamot i miljö- och jordbruksutskottet, instämmer i den kritik mot regeringen som den avgående ordföranden i Miljömålsrådet, Bengt KÅ Johansson, kommer med.

- Regeringens miljöpolitik sågas nu av en tung företrädare för svensk miljöförvaltning. När Miljömålsrådets ordförande avgår i protest mot regeringens miljöpolitik är det allvarlig larmsignal, säger Tina Ehn.

Miljömålsarbetet är motorn i Sveriges miljöpolitik. Det står för helhetssynen, systematiken och att det är full fart på arbetet. Efter en omfattande och gediget utredningsarbete kom Miljömålsrådet med en rapport i våras med rubriken "Nu är det bråttom". Svaret från regeringen blev en ny utredning. Miljömålspropositionen väntas bli mer än ett år försenad.

- När miljömålsrådet säger "nu är det bråttom" säger regeringen "vi avvaktar". Det är starkt gjort av miljömålsrådets ordförande att tydligt ta avstånd från regeringens svaga miljöpolitik, säger Tina Ehn.

Kontakt: Tina Ehn, 070-229 08 01
Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64