BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Rädsla/oro dominerade BRIS barn- och ungdomskontakter sommaren 2012

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 08:00 CEST

Kontakter om rädsla/oro dominerade barn och ungdomars kontakter med BRIS under sommarlovet. Bland annat berättade barnen om rädsla/oro för ensamhet och bråk i familjen. Näst vanligast var området Kamrater, som följdes av Familjekonflikter. Alla stödkanaler ökade jämfört med tidigare somrar, men mest ökade BRIS-chatten.

Under sommarveckorna hade BRIS 3 222 kontakter med barn- och ungdomar via telefon, mejl och chatt. Det vanligaste området som barn och ungdomar kontaktade BRIS om var rädsla/oro, totalt hade BRIS 879 kontakter inom området vilket är en ökning sedan år 2011 med 41 procent (623 kontakter år 2011). Barnens rädsla och oro handlar många gånger om att inte kunna påverka sin familje- eller skolsituation.

För första gången någonsin är jag rädd för sommarlovet. Jag har varit deprimerad under det gångna året, känner mig vilsen och rädd och vill träffa en psykolog. Men de flyttade min tid till slutet av sommaren därför behöver jag akut hjälp här på BRIS!

Flicka, 17

–  Återigen ser vi hur svår sommaren kan vara för barn som lider av psykisk ohälsa. Det är inte ovanligt att ungdomsmottagningar och barn- och ungdomspsykiatrin stänger och då blir barnen ensamma med sina tankar och känslor, vilket i sin tur kan leda till att barnens livssituation förvärras. Vi måste ta de här barnen på allvar och se till att barnen får stöd och behandling året runt! säger BRIS generalsekreterare Kattis Ahlström.

Kamrater var det näst vanligaste området under sommaren med 808 kontakter, vilket också var en ökning sedan år 2011 (733 kontakter)

Jag är ensam. Helt ensam. Det är mitt sommarlov igen. Ett ensamt helvete. Absolut ingen att vara med. Är absolut inte mobbad eller något men nu är det så att jag inte har en endaste person att vara med. Jag lovar, ingen! Jag kommer verkligen bara sitta hemma framför min dator, det enda jag har.
Pojke, 17

Tredje vanligaste området var Familjekonflikter med 559 kontakter.

Mina föräldrar är skilda och min pappa dricker varje gång jag är där. Det är jättejobbigt. Jag brukar prata med en kurator ibland på skolan men nu är det ju sommarlov så jag har ingen att prata med. Det är jättejobbigt.
Flicka, 11

Antalet kontakter ökade i alla BRIS stödkanaler under sommaren och den kanal som ökade allra mest var BRIS-chatten, där chattarna ökade med 183 procent jämfört med förra året.

­– Det som är spännande att se är hur BRIS-chatten fullkomligen har exploderat. Den främsta förklaringen är att chatten har varit öppen fem dagar i veckan under sommaren, men vi ser också generellt att kontakterna via mejl och chatt ökar. Barn- och unga vill prata med BRIS via nätet, framförallt inledningsvis, säger Eva Waltré, chef BRIS operativa verksamhet.

Fakta sommaren 2012

Statistiken är beräknad från 25 juni till 19 augusti.
BRIS telefonlinje 116 111 hade öppet mellan 15-19 varje vardag och mellan 15-18 under helgerna.
BRIS-chatten var öppen fem dagar i veckan och barnen kunde mejla till BRIS dygnet runt.

De tio vanligaste kontaktområdena under sommaren var:
Rädsla/oro                          879 kontakter eller 27 procent av totala andelen sommarkontakter.
Kamrater                            808 kontakter eller 25 procent
Familjekonflikter                 559 kontakter eller 17 procent
Kärlek                                 559 kontakter eller 17 procent
Skolan                                527 kontakter eller 16 procent
Ensamhet                           463 kontakter eller 14 procent
Mobbning                           438 kontakter eller 14 procent
Annan psykisk ohälsa        417 kontakter eller 13 procent
Sex                                     365 kontakter eller 11 procent
Sorg                                    313 kontakter eller 10 procent

Notera att en barnkontakt kan beröra mer än ett område, vilket innebär att den totala andelen kontakter överstiger 100 procent.

BRIS 116 111 hade 1 371 stödjande samtal under sommaren, en ökning med 5,8 procent.
BRIS-mejlen svarade med 1 286 stödjande mejl, en ökning med 6,7 procent.
BRIS-chatten hade 565 stödjande chattar under sommaren, en ökning med 183 procent jämfört med år 2011.

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se