BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Rädsla/oro vanligaste skälet till att barn och unga kontaktade BRIS under julafton.

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2010 15:21 CET

2009 var första året som Barnens Hjälptelefon var öppen för samtal alla årets dagar, inklusive julafton och nyårsafton.  Under julafton och nyårsafton hade Barnens Hjälptelefon öppet enligt helgschema, vilket innebar att BRIS tog emot samtal mellan klockan 15.00 och 18.00.

Vanligaste skälet till att barn kontaktade Barnens Hjälptelefon på julafton var rädsla/oro.
I övrigt rörde kontakterna bland annat kamrater, kärlek, psykisk misshandel, fysisk misshandel och föräldrars missbruk.

Under julafton hade BRIS totalt 32 stödjande kontakter, varav 18 kontakter var i Barnens Hjälptelefon och 14 kontakter var via mejl. Dessutom hade BRIS 81 övriga kontakter, vilket innebär bland annat tysta samtal eller tomma mejl, under julafton.

Mejl från flicka 15 år rörande rädsla/oro:

..innan jullovet började tänkte jag, Åååh vad kul det ska bli med jul, och jullov, det jag aldrig tyckt om förut, jag som alltid har hatat den här högtiden, det ska för en gångs skull bli jättekul att fira med familjen och fira hemma och bara va" och nu första jävla fucking dagen på jullovet, så vaknar jag av att mamma ska åka till jobbet, och att hon gråter och är jättestressad och arg och pratar med pappa. FÖRSTA JÄVLA DAGEN PÅ JULLOVET! Det här suger, jag orkar inte mera. Och sen åkte hon iväg till jobbet, och jag låg kvar i min säng och grät, vaknade gråtande. Det är inte mammas eller pappas FEL, jag fick veta att mamma har för högt blodtryck, och om hon stressar vilket hon gör hela tiden så kan hon få stroke och så. Och det suger, för mormor har haft det jättemånga gånger, och morfar också, och han blev aldrig återställd. Jag mår så dåligt när mina föräldrar mår dåligt. och det har dom gjort , och dom är absolut inte dåliga föräldrar som visar det för mej inte så, NEJ, dom är världens bästa och jag vill att dom ska må bra, för som är mitt liv, och om dom inte skulle finnas så skulle mitt liv vara... då skulle ja inte ha något liv.

Under nyårsafton hade BRIS 32 stödjande kontakter, 17 stycken i Barnens Hjälptelefon och 15 kontakter via mejl.
Alla kontakterna var med flickor och det vanligaste skälet till att kontakta BRIS på nyårsafton var kamrater. Andra vanliga områden var bland annat ensamhet, rädsla/oro, familjekonflikter och skilda föräldrar.
BRIS hade utöver de stödjande kontakterna 68 övriga kontakter under nyårsafton.

Under december månad hade BRIS totalt 1 867 stödjande kontakter med barn och unga, vilket är något mer jämfört med år 2008. Majoriteten av kontakterna var via Barnens Hjälptelefon. En tydlig tendens under december månad är att barn och unga i större utsträckning väljer att ha direktkontakt med BRIS, det vill säga via telefon eller via chatt.

– Kontakterna under december visar att problem inte försvinner under juldagarna, utan tvärtom förstärks många negativa känslor och upplevelser. Det finns ett stort behov hos barn och unga att bli lyssnade på och bli tagna på allvar. Jag är väldigt glad över att BRIS har lyckats ha öppet årets alla dagar, och vårt mål är att öka vår tillgänglighet än mer i framtiden, säger Göran Harnesk, generalsekreterare BRIS.

Kamrater och skolan var de mest förekommande skälen till att kontakta BRIS under december månad, följt av rädsla/oro, familjekonflikter och ensamhet.

För mer information kontakta presschef Cecilia Nauclér, 0701-60 88 30 eller cecilia.naucler@bris.se

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se