Ynnor AB

Räkna ut bilens förmånsvärde 2012 - läs frågor och svar om de nya reglerna

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2011 10:50 CET

De flesta bilar får sänkt förmånsvärde 2012. Det ger mer pengar i plånboken för förarna och lägre sociala avgifter för företagen. Men etanol- och ej laddbara hybridbilar blir dyrare när rabatterna på 20 respektive 40 procent tas bort.

Många förare kommer att få en obehaglig överraskning i form av mindre pengar i lönekuvertet.

Samtidigt behöver företagen göra sig beredda på att de sociala avgifterna för dessa bilars förmånsvärden också ökar.

På sajten Tjänstebilsfakta kan du räkna ut det nya förmånsvärdet för 2012 redan nu. Här finns också svar på de vanligaste frågorna om vad förändringarna betyder.

Beräkningen är preliminär eftersom alla bilpriser för 2012 ännu inte är klara. Det definitiva förmånsvärdet sätts när Skatteverket presenterar sina uppdaterade förmånsvärdeslistor för 2012.

Klicka här för att gå till kalkylen på sajten Tjänstebilsfakta och se hur mycket mer eller mindre pengar du får i plånboken nästa år

Frågor och svar om nya reglerna för förmånsvärden från och med 2012

Vad händer med mitt förmånsvärde?
– Om du kör en diesel–, bensin– eller gasbil kommer du att få sänkt förmånsvärde. Därmed drar vi lägre skatt på din lön och du får ut mer i lönekuvertet.

Hur mycket billigare blir det?
– En dieselbil med nypris på ca 300 00 kronor blir cirka 1 100 kronor billigare netto, alltså efter skatt, för hela året. En gasbil för cirka 325 000 kronor blir 1 650 kronor billigare.

Men vad händer om jag inte har en bensin–, diesel– eller gasbil?
– Från och med 2012 försvinner rabatten på förmånsvärdet för etanolbilar, som har varit 20 procent, och hybridbilar, som har haft en 40–procentig rabatt.

Varför då?
– Regeringen menar att man nu har hjälpt dessa typer av miljöbilar tillräckligt och att de har etablerat sig så mycket på marknaden att de borde klara sig själva.

Hur mycket dyrare blir det?
– En etanolbil för cirka 265 000 kronor kostar 4 000 kronor mer netto för hela året. En hybridbil för knappt 270 000 kronor blir 7 200 dyrare efter skatt.

Men några bilar har alltså fortfarande rabatt nästa år då?
– Ja. Gasbilar har kvar sin 40–procentiga rabatt. Även elbilar och hybridbilar som går att ladda med sladd, får den rabatten.

Kommer de också att upphöra plötsligt?
– Ja. Den rabatten gäller till och med 31 januari 2014.

Men finns det inga förmåner kvar för etanol– och hybrider?
– Jo. Den största rabatten får man faktiskt genom att den stora nedsättningen, framför allt för hybrider, som sker genom att priset på dessa bilar jämförs med motsvarande bil som drivs med konventionellt bränsle, det vill säga bensin eller diesel. Det gör att man får en bil som egentligen kostar mycket mer med upp till hundratusentals kronor i ”rabatt”. Störst rabatter får elbilarna, medan det för etanolbilarna inte spelar så stor roll, eftersom prispåslag där oftast bara är 5 000-10 000 kronor.

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder