Kompetensteamet Stockholm AB

Räknesvårigheter

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2016 08:56 CEST

Utredning och pedagogiska åtgärder vid räknesvårigheter i grundskola och gymnasium
– En kurs för dig som arbetar med elever i behov av extra stöd

Vi välkomnar dig som arbetar med elever i räknesvårigheter till en tvådagarskurs i utredning, analys och pedagogiska åtgärder. Du lär dig att själv bedöma och definiera elevernas behov för att snabbare sätta in relevanta extra anpassningar. Kursen är framtagen mot bakgrund av att endast en bråkdel av alla elever med räknesvårigheter
utreds inom sjukvården/landstingen, samtidigt upplever många lärare att de inte fått tillräckligt med undervisning i ämnet under sina lärarstudier. När skolorna i Sverige måste ta det fulla ansvaret för bedömning och åtgärder efterfrågas mer kunskap som är praktiskt användbar. Efter kursens två fullmatade dagar väntas du som deltagare själv kunna göra en snabb utredning av elevens räknesvårigheter och för att därigenom sedan kunna sätta in effektiva pedagogiska åtgärder omgående. Målgrupp för kursen: speciallärare, specialpedagoger, förstelärare i matematik och mattelärare med särskilt intresse för elever med räknesvårigheter. Förkunskaper: Inga förkunskaper är ett krav men för att du som deltagare ska få ut maximalt av kursen är det fördelaktigt med en viss kunskap om testmetodik. Det är en fördel om du känner till enklare begrepp som ”normalfördelning” och kan tolka dina egna testresultat. Inför kursen tilldelas samtliga deltagare ett kursmaterial som läses innan kursen för maximal nytta av kursdagarna. Se hela programmet HÄR!

Datum: 19–20 maj eller 29–30 september 2016
Pris: 5 980 kr. I priset ingår lunch, förfriskningar och kursmaterial. Moms tillkommer.
Bekräftelse: Anmälningsbekräftelse och faktura sänds efter mottagen anmälan.
Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm.

Efter avslutad kurs kommer du som deltagare få möjlighet till telefonsupport av kursledaren när du gör egna bedömningar och planerar undervisningen!

Kompetensteamet är ett utbildnings- och konferensföretag som arrangerar konferenser och seminarier och skräddarsydda utbildningar  inom  privat och offentlig sektor. Vi strävar efter att alltid ligga i framkant och att lyfta fram det senaste inom aktuella områden, leta reda på de praktikfall som kommit längst inom sitt område och ser till att de främsta talarna finns på plats för att dela med sig av sina erfarenheter.

Våra skräddarsydda utbildningar görs tillsammans med er utifrån era behov och förutsättningar och vi tar fram ett utbildningskoncept som passar just er arbetsplats.

Till våra utbildningar och konferenser kommer deltagare från hela landet och du får möjlighet att skapa nya kontakter. Flera av våra stora konferenser arrangeras årligen, där har vi ofta även utställare med på plats för att visa sina produkter för dig!