Lånbyte i Sverige AB

Räntan sänks: kommentar på Riksbankens beslut

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 09:31 CET

Riksbanken sänkte idag reporäntan till 0,75%. Riksbankschefen Stefan Ingves har tidigare valt att hålla räntan uppe med hänvisning till hushållens höga skuldsättning men dagens besked var ändå väntat efter ökat tryck från flera håll.

- Det har inte skett något som tyder på att hushållens skuldsättning avtar markant så det är knappast en sådan förändring som fått riksbanken att sänka, säger Jonathan Sonning sparekonom på Lånbyte.se.

Den senaste tiden har nyheterna som satt tryck på riksbanken duggat tätt. ECB sänkte i november sin ränta till 0,25% och inflationsmålet på 2% är långt borta.

- Siffror från Statistiska centralbyrån har visat på deflation under perioden september-oktober och ECB:s sänkning riskerade att drabba svensk export om riksbanken inte agerade.

Hur detta påverkar svenska bolånetagare är dock oklart. Sänkningen var inte oväntad.

- Man kan säga att marknaden förväntade sig en sänkning. Flera banker har räknat med den här sänkningen i sina prognoser så det är inte säkert att det ger någon omedelbar effekt på bolåneräntorna. Många banker har genomfört sänkningar av sina räntor sedan det förra beskedet.

Bostadspriserna är fortsatt höga och oron för hushållens skuldsättning kvarstår. Varningar om bostadsbubbla finns kvar.

- Huruvida vi har en bostadsbubbla eller inte kan den enskilda bolånetagaren inte påverka. Vad man kan göra för egen del är att se till att man har en sund ekonomi. Alldeles oavsett så ger den låga räntan hushållen möjlighet att spara eller amortera och den chansen tycker jag man ska ta. Om man tänker sig att man ska klara en ränta på 6% så är utrymmet får både sparande och amortering just nu väldigt stort för många hushåll, särskilt om man förhandlat till sig en rabatt.

Siffror som Lånbyte.se tagit fram visar att för många bolånekunder finns det andra sätt än ränteförhandling att ta till för att sänka sina kostnader när man ser över sina bolån.

- Vi har sett att 20% av kunderna har privatlån förutom bolånet. Räntan på konsumtionskrediter och billån är betydligt högre än bolånet. 2/3 av kunderna som har privatlån har utrymme att lägga om detta till bolån utan att slå i bolånetaket på 85%. Det innebär besparingar på många tusenlappar per år.

Kontakt:

Jonathan Sonning

E-post: jonathan.sonning@lanbyte.se

Mobil: 073-996 92 21

Lånbyte.se är en oberoende aktör som jobbar för att sänka räntan på ditt bolån. Vårt oberoende gör att vi kan förhandla med alla banker i Sverige. Att ansöka om ett erbjudande är alltid kostnadsfritt och du behöver inte nödvändigtvis byta bank. Aktuella förhandlade räntor finner här. För frågor eller annan statistik, hör av dig till vår sparekonom Jonathan Sonning.