The Design of Prosperity

Rätt energi för en blomstrande framtid

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 13:55 CET

Just nu befinner vi oss i ett paradigmskifte. Både vad gäller konsumentattityder, miljö, politik, teknologi, kultur och forskning. Krafterna som formar vår samhällsutveckling stod i fokus under det första internationella toppmötet ”The Design of Prosperity” som arrangerades i Borås i november.
Direkt efter konferensen hölls en workshop för några av näringslivets toppar, forskare och politiker – ett möte som gav mersmak och vars förändringar vi förhoppningsvis kan se prov på i framtiden.

Framtidsfrågor över fackgränserna var målsättningen för konferensen och det lyckades man med - med råge enligt professor Simonetta Carbonaro vid Textilhögskolan, Högskolan i Borås. Hon är eldsjälen och drivkraften bakom toppmötet som lockade drygt 700 deltagare den 7 november på Åhaga i Borås. Många utmanades av att så många topphjärnor samlades för att diskutera aktuella frågor.
– Den höga kvalitén på åhörarna gav föreläsarna rätt energi, vilket också gjorde att de gav mer än vanligt. Det är hemligheten bakom succén, menar hon.

Exklusiv workshop
En annan hemlighet var den workshop som arrangerades den 8 november i direkt anslutning till konferensen för speciellt inbjudna gäster. En exklusiv grupp fick en unik möjlighet att fortsätta diskussionerna i ”rundabordsamtal” med föreläsarna.
– Det var ett mycket fruktbart möte med dynamisk diskussion mellan företagsvärlden, designers, forskare och politiker, säger Christian Votava, tysk expert inom strategi och marknadsföring som var inbjuden som föreläsare den första dagen, men som menade att han själv fick ut lika mycket av den efterföljande workshopen.
– Det här är det ideala arbetssättet där man kan förena olika världar och skolor, vilket är nödvändigt om det ska till en samhällelig förändring och förståelse för olika intressen.
Rent konkret kan han inte säga när gemene man kan märka av ett resultat.
– Attitydförändringar tar tid.

Re-designa
Samtidigt har vi inte all tid i världen. Det var Jeremy Rifkins, rådgivare till flera politiker i både Europa och USA, budskap. Han höll ett brandtal om att det nu var hög tid ge energin till folket.
– Vi måste redesigna hur vi lever. Oljeeran går mot sitt slut.

Under workshopen diskuterades bland annat hur en ny energiregim kan stärka ekonomin. Kan man ta hänsyn till rättvis handel som bas för en hållbar global tillväxt? Hur uppnår vi ekonomisk balans? Håller marknaden på att vända från materialism till immaterialism?

Bakom ”The Design of Prosperity” står Textilhögskolan vid Högskolan i Borås i samarbete med Handelshögskolan i Göteborg och konsultfirman Realise. Konferensen har fått finansiellt stöd från Västra Götalandsregionen och Stiftelsen FöreningsSparbanken Sjuhärad.