Vänsterpartiet Storstockholm

Återkalla uppsägningarna Securitas!

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 14:16 CET

I maj förra året uppdagades att Securitas, som sköter biljettkontrollen på uppdrag av SL, fuskat i syfte att tjäna pengar. SL reagerade genom att polisanmäla Securitas. Nu straffar företaget personalen som slog larm genom att varsla dem om uppsägning. Gunilla Roxby Cromvall (V), ledamot i Trafiknämnden, anser att SL nu måste agera.

- Det är helt oacceptabelt att Securitas straffar personal som visat på stort civilkurage och påtalat oegentligheter. Biljettkontrollen finansieras av landstinget genom SL och det ligger därför i SL:s intresse att missförhållanden och fusk uppdagas, säger hon.

På Trafiknämnden den 27 mars presenteras förfrågningsunderlaget inför upphandlingen. Det normala är att personalen följer med vid en verksamhetsövergång för att bevara kompetensen. Nu omöjliggör Securitas detta genom att säga upp personalen.

- Vi anser att biljettkontrollen, inklusive personalen, måste övertas av SL och drivas i egen regi . Det gångna årets fusk med kontrollerna visar att det inte fungerar bra med privata aktörer i den här verksamheten. Biljettkontrollen är en viktig del av SL:s ansikte utåt och det är ytterst viktigt att resenärerna kan lita på att kontrollerna sköts korrekt, säger Gunilla Roxby Cromvall.

För mer information: Gunilla Roxby Cromvall (V), tel. 076 - 029 86 96