AMF

Rättelse avseende successiv överföring: AMF utvalt på ITP-fond

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 14:55 CET

AMF har fått förnyat förtroende som leverantör av fondförsäkring till de privatanställda tjänstemännen (ITP-avtalet). Det meddelade Collectum idag. Sedan tidigare är AMF utvalt för traditionell försäkring inom ITP. Det nya avtalet träder i kraft den 1 juli 2010.
Cirka 700 000 privatanställda tjänstemän omfattas av ITP-avtalet. ITP är den del av tjänstepensionsmarknaden som växer mest och området bedöms ha stor framtida potential. AMF är det snabbast växande bolaget inom ITP och har idag en marknadsandel på cirka 15 procent.
— Att vi åter fått parternas förtroende att erbjuda både traditionell försäkring och fond bevisar vår styrka. Men de verkliga vinnarna är spararna eftersom de nu kan välja bland bra produkter till en ännu lägre avgift. AMF kämpar alltid för att ge spararna högst avkastning till en låg kostnad, säger Jann Wiebols, försäljningschef, AMF.
AMF erbjuder 16 olika fonder inom ITP, 10 egna och 6 externt förvaltade fonder inriktade på tillväxtmarknader och småbolag. För de kunder som inte själva vill välja fonder erbjuder AMF en unik entrélösning. Den bygger på att kapitalet förvaltas i Aktiefond Världen. Fem år innan utbetalning startar en successiv överföring till AMF ITP Traditionell Försäkring.
På traditionell försäkring är AMF bäst av de valbara bolagen inom ITP på att skapa långsiktig avkastning på spararnas pengar. På 15 år (1994-2008) har den traditionella försäkringen avkastat i snitt 8,9 procent per år.
Avtalet för traditionell försäkring har förlängts till den 30 juni 2013. Vid samma tidpunkt förnyas avtalet för fondförsäkring.
AMF är det enda bolag som kan väljas för både fondförsäkring och traditionell försäkring inom alla de fyra stora avtalsområdena (SAF-LO, ITP, KAP-KL och PA03).
Läs mer om ITP-avtalet och upphandlingen på www.collectum.se
För ytterligare frågor kontakta Stina Sandell, Chef Information, 073-986 51 12.

AMF är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO gemensamt. AMF är ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden.