Svenska Ishockeyförbundet

Rättelse: MODO Hockey är mesta slutspelsförening säsongen 2005/2006

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2006 13:20 CET

MODO Hockey är mesta SM-slutspelsförening säsongen 2005/2006. MODO Hockey har lag i kvartsfinalspel i alla fem SM-slutspel denna säsong: I Elitseriens SM-slutspel, damernas SM-slutspel, J20, J18 och U16.

OBS! Tvåa på listan kommer Frölunda HC med fyra lag i slutspel (Elitseriens SM-slutspel, J20, J18 och U16)

Det är tre föreningar som vardera har tre lag i SM-kvartsfinal. Dessa tre är Brynäs IF (Elitseriens SM-slutspel, damer och J20), Färjestads BK (Elitseriens SM-slutspel, J18 och U16), och Södertälje SK (J20, J18 och U16).

Rättelse: I listan över alla lag i SM-slutspel har nu lagts till Frölunda HC, Linköpings HC, Djurgårdens IF och Luleå HF, de är lag 1-4 i J20 Top 8.

RÖSTER OM MODO HOCKEY:

Erik “Ecke” Holmberg, sportchef, MODO Hockey:

– Det är naturligtvis otroligt kul att det går så bra för vår förening. Det är vår målsättning att ha lag med i samtliga SM-slutspel och utöver det är målet SM-guld varje år, säger Erik Holmberg.

Mattias Ek, hockeyreporter, Expressen:

– MODO:s plantskola är känd över hela ishockeyvärlden. Om jag hade varit ledare i Foppaland hade jag varit sprickfärdig av stolthet. Svenska ishockeylandslag kan tacka MODO för mycket, säger Mattias Ek.

Gunnar Svensson, hockeyagent:

– Att det är just MODO som deltar i alla fem SM-slutspel är ingen högoddsare. Deras kultur, bredd, ortens genuina hockeyintresse och kunnande borgar för framgång, säger Gunnar Svensson.

– I Övik är man stolt över "sitt" MODO. Allt ifrån åskådaren till lagledaren på U10-laget. Arenan Kempehallen har varit en samlingplats och lite av en ungdomsgård sedan 1960-talet. I Övik är hockey och MODO nr 1!

– Kultur och tradition kan även vara en belastning. Men i MODO:s fall har man inte under de senaste 15-20 åren fastnat i nå´t förvaltande ledarskap. Nyfiket satsande har präglat klubben. En supermodern arena som invigs till hösten är det senaste exemplet.

– Snyggt jobbat 05-06!

Hasse Andersson, hockeyjournalist:

– Det här är tredje året som MODO Hockey har lag med i alla SM-slutspel. Något som egentligen inte är någon överraskning eftersom föreningen satsar brett över hela sin verksamhet. Dessutom har man enormt duktiga ledare i alla åldersgrupper, numera handlar det om en rad gamla f d spelare, säger Hasse Andersson.

Ny sportchef är exempelvis Erik "Ecke" Holmberg och junioransvarig Lennart Hermansson.

– I Elitserien är MODO i slutspel för nionde säsongen i rad och under den tiden har det blivit tre SM-finaler, dock ännu inget ytterligare guld än det man tog 1979.

– På junior- och pojksidan har man som regel hållit sig väl framme, en del förstås beroende på det välskötta hockeygymnasiet.

– Ett bra bevis här är förstås de fem juniorspelare som varit ordinarie under hela säsongen i elitserien och också är det i slutspelet nu. Totalt har MODO:s coach Harald Lückner matchat elva juniorer i vinter.

– Roligast just nu kanske ändå är den damsatsning man gör, där gamle VM- och OS-spelaren, tillika svenske mästaren Sture Andersson är tränare. I MODO:s lag spelar fem av våra silvertjejer från OS i Turin och föreningen hoppas också bli först i landet med ett hockeygymnasium för tjejer.

– I helgen arrangerar MODO f ö kvartsfinalspel för U 16 samt damer, där MODO på söndag bl a spelar mot AIK med Kim Martin i målet.

– Något negativt? Ska så vara J 20 som alltid kommer i kläm då det är slutspelsdags eftersom fem av spelarna är med i A-lagets slutspel.

Föreningen går ju en spännande framtid till mötes eftersom den nya evenemangsarenan, som i veckan fick namnet Swedbank Arena, invigs i augusti i år. Eftersom Kempehallen ändå kommer att finnas kvar som hockeyarena kommer den här breddsatsningen att fortsätta hos MODO Hockey.

För eventuella frågor ring:

Svenska Ishockeyförbundets tävlingschef Lars G. Karlsson, tel: 08 – 449 04 39, mobiltel: 070 – 445 04 39

SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET

Informationsavdelningen