Örebro Rättighetscenter

Rättighetscenter anställer ny jurist till projektet Könsdiskriminerande reklam

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 10:41 CET

I dagarna kommer projektet Könsdiskriminerande reklam att starta upp. Projektet bygger på två steg. Under vårterminen kommer gymnasieungdomar få utbildning i ämnen som juridik, genus och media. En del av dessa ungdomar kommer sedan under höstterminen att bilda grupper vars syfte är att granska och anmäla reklam som uppfyller målen att vara könsdiskriminerande till Reklamombudsmannen samt att åka ut till skolor och hålla föreläsningar.

Rättighetscenter utlyste i slutet av 2009 tjänsten som projektledare och totalt sökte 39 personer där åtskilliga hade en hög kompetens och en intressant bakgrund. Efter att ha intervjuat 6 personer har Rättighetscenter valt att rekrytera Vida Paridad till tjänsten som projektledare. Vida är 28 år, utbildad jurist och har arbetsmeriter från Åklagarmyndigheten, City åklagarkammare, Justitiedepartementet, Advokatfirman Silbersky. Vida har dessutom arbetat som lärare i juridik och mänskliga rättigheter på gymnasienivå.

Rättighetscenter är mycket glada att kunna önska Vida välkommen.

Lars Thornberg
Verksamhetsansvarig Örebro Rättighetscenter