Kährs

Rättvist trä gör nytta i världen

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 08:48 CEST

Under en ceremoni den 22 september i år återinvigdes Asian Rural Institute (ARI), ett internationellt utbildningscenter för hållbart jordbruk, samhällsutveckling och ledarskap, i Nasushiobara, Tochigi-ken, i nordöstra Japan. Centret har varit under återuppbyggnad efter att ha drabbats svårt av jordbävningarna i mars 2011. I japanska ARI’s nya lokaler ligger anmärkningsvärt nog världens första golv av FSC® och Fairtrade certifierat trä, tillverkat av svenska Kährs och med ursprung i ett pilotprojekt för hållbart skogsbruk i Chile.

I augusti 2011 fick Kährs en förfrågan från Herr Suguru Matsuki, ansvarig för Wakachiai Project, en icke-statlig organisation med stark koppling till Fairtrade i Japan. Organisationen har jobbat hårt för att hjälpa de drabbade efter jordbävningen och tsunamin bl a genom att dela ut Fairtrade-märkta produkter, som bananer, ananas och soyabönor till behövande. Suguru såg möjligheten att stötta ännu ett Fairtrade initiativ, trägolv, tillverkade av FSC och Fairtrade certifierat trä från Chile, för återuppbyggnaden av Asian Rural Institute i Japan.

Kährs hade vid tiden för Sugurus kontakt, just mottagit den första containern med certifierat timmer, från Chile. Den dubbla certifieringen av råvaran är ett gemensamt pilotprojekt mellan FSC och Fairtrade och syftar till att testa dubbelmärkning som ett sätt att hjälpa småskaliga skogsbönder och träproducenter få tillgång till marknaden och samtidigt se till att de får ett rättvist pris för sina produkter. Under 2011 utvecklade Kährs, som ytteligare ett steg i sitt hållbarhetsarbete, en ny serie golv tillverkade av trä med ursprung i detta projekt.

Mycket tack vare Sugurus passion och drivkraft, är Asian Rural Institute den första platsen i världen som kan stoltsera med dessa historiskt viktiga trägolv. Trä med ursprung i ett småskaligt skogsbruk i Chile, som precis i enlighet med projektets syfte getts tillträde till en större marknad och till ett rättvist pris. Trä som bidrar till att minska fattigdomen, öka den biologiska mångfalden och främja hållbar utveckling.

Kährs golv är lysande exempel på moderna idéer som speglar gammal kunskap. Med över 150 år i branschen är vi en av de ledande och äldsta trägolvstillverkarna i Europa. Vi är också en av de mest innovativa med en historia som präglas av en rad genombrott inom trägolvsteknologi. Våra golv är gjorda med kärlek till trä och designade med såväl skönhet som funktion i åtanke.

Kährs grundades 1857 i den lilla staden Nybro i Småland. Och det är här vi fortfarande har vårt hjärta, vår största produktionsanläggning och vårt huvudkontor.

Vi samarbetar med lokala, nationella och globala organisationer för att främja hållbart skogsbruk runt om i världen.

Kährs har cirka 850 medarbetare och är aktiva på över 50 marknader i världen. 2010/2011 omsatte företaget 150 miljoner Euro.

För mer information vänligen besök oss på www.kahrs.com