Moderaterna

Raka besked från moderaterna i dagens partiledardebatt

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 16:09 CEST

Sverige är ett bra land, men inte för alla. Hela 1,5 miljoner människor står utanför arbetsmarknaden. Kvalitetsbristerna i skolan och sjukvården gör sig allt mer påminda. Vi upplever en ny otrygghet i spåren av droger, våld, segregation och bristande psykiatri.

Det här är samhällsproblem som måste bli politik och som vi moderater söker väljarnas förtroende för att göra något åt. I dagens partiledardebatt i riksdagen framstod det ännu en gång tydligt att vi moderater inriktar oss på att lösa samhällsproblemen medan socialdemokraterna inriktar sig på att förfölja modraterna.

Moderaterna tänker 2006 gå till val som det nya arbetarpartiet. Vi söker förtroende för att sätta Sverige i arbete med en politik för att fler ska få jobb. Vi sätter viktig välfärd framför utbyggda bidragssystem och vill rusta upp skolan och vården. Vi begär förtroende för en politik som slutar tolerera våld och brott.

Med detta vill vi göra Sverige till ett bättre land för fler.

I Allians för Sverige förebereder vi moderater oss tillsammans med de andra borgerliga partierna. Vi vill ta ansvar för vårt land. Vi ger gemensamma besked om vår politik. Vi vill bilda regering.

På vänsterkanten är det tyst. Socialdemokraterna säger att de ensamma ska bilda regering, men det går inte. De behöver vänsterpartiet och miljöpartiet, men ingen av dem verkar vilja ha med de andra att göra. Det väcker naturligtvis frågor. Vad står de för och vad vill de tillsammans?

I valet 2006 står de nya moderaterna mot de gamla socialdemokraterna. Då står Allians för Sverige mot - ja vadå? Vilket är alternativet?