DIK-förbundet

Raka besked ger mer i lön

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 16:31 CET

De medlemmar i DIK som vet vad deras chefer förväntar sig av dem har högre lön än sina kolleger. Det visar DIKs lönestatistik för 2006. Det skiljer nästan 4 procent, det vill säga närmare en tusenlapp i månaden i snitt.

I löneenkäten uppgav närmare 2 500 medlemmar, en fjärdedel av alla som svarat, att de vet vad som förväntas av dem för att de ska kunna få högre lön. Det visar sig att denna grupp tjänar mer än sina kolleger som har motsvarande lönenivåer. I snitt handlar det om nästan 4 procent mer, det vill säga en skillnad på närmare tusen kronor i månaden. För personer i högre lönelägen kan det faktiskt skilja flera tusenlappar.

DIK har i många år hävdat att det lönar sig för varje medlem att själv förhandla om sin lön direkt med lönesättande chef. Så är det också i år. De som har haft samtal om sin lön har högre lön än de som fått sin lön efter traditionell förhandling mellan representanter för fack och arbetsgivare.

Den som stannar kvar på en arbetsplats tappar i löneutveckling. Vill man ha en bättre löneutveckling ska man därför satsa på att byta arbetsplats åtminstone någon gång under sin karriär.
Undantaget är alltså de som vet vad de ska göra för att få högre lön.

– Det borde vara en självklarhet för alla att känna till vad som krävs för att få en bättre löneutveckling, säger förbundsordförande Karin Åström Iko.