EyeTrackShop

RAM I NYTT SAMARBETE MED EYETRACKSHOP

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 05:00 CET

Research and Analysis of Media, RAM, som genomför observations- och effektmätning åt över 600 medier i 17 länder, inleder ett globalt samarbete med EyeTrackShop och erbjuder sina kunder eyetracking-studier. ”Det är ett intressant och spännande komplement till våra mätningar och ger våra kunder en ännu tydligare insikt hur en annons verkligen kommunicerar”, säger Rickard Öhrn, VD på RAM.

Eyetracking-studier som alltså mäter vad användare ser och inte ser på nätet och i tidningar, är en viktig pusselbit vid sidan av traditionella observations- och attitydmätningar för att förstå och rätt analysera kommunikationseffekter från reklaminvesteringar.

RAM har en stark position på marknaden för effektmätningar i Sverige och Norge, men även i ett flertal andra länder. Vi är därför mycket glada för det här samarbetet”, säger Mathias Plank, VD på, och grundare av EyeTrackShop och tillägger: ”I takt med att fler och fler väljer internet framför traditionell media, ökar behovet av att kunna verifiera att reklaminvesteringar på internet ger avkastning. EyeTrackShop:s snabba och direkta feedback på om annonsen är tillräckligt stark visuellt och om den är intressant nog att lägga tid på tillsammans med RAM:s erkända mätmetod för att mäta effekten av en annons skapar ett riktigt vasst verktyg för internet.”

Mathias Plank, VD, +46-705 36 02 00, mathias.plank@eyetrackshop.com
Rickard Öhrn, VD, +46-709 39 61 03, rickard.ohrn@rampanel.com

Om EyeTrackShop AB
EyeTrackShop är ett snabbväxande bolag som har utvecklat världens första lösning för Online Eye Tracking och utsågs 2011 till ett av Europas mest innovativa företag i Red Herring Europe Top 100 Winner. Eyetracking avslöjar var man tittar genom att mäta ögats rörelser och insikterna används för att optimera investeringar i marknadskommunikation. EyeTrackShop har idag kontor i Sverige, USA och Kina, men erbjuder sina tjänster över hela världen. Läs mer på EyeTrackShop.com.

Om RAM - Research and Analysis of Media AB
Med fler än 600 kunder i 17 länder och med en databas som innehåller över 35 miljoner intervjuer har RAM under de senaste tio åren vuxit fram till en av de ledande leverantörerna i världen inom undersökning och analys av såväl kommersiellt som redaktionellt innehåll för media.

RAM mäter och redovisar hur annonser, artiklar och annan mediakommunikation konsumeras och uppfattas samt vilken effekt den har. Systemet är utvecklat för att täcka mediers behov av undersökningar och bygger främst på standardiserade frågeformulär som beställs online och med resultat som relateras mot referensdatabasen.

Mathias Plank, VD, +46-705 36 02 00, mathias.plank@eyetrackshop.com
Rickard Öhrn, VD, +46-709 39 61 03, rickard.ohrn@rampanel.com