Belatchew Arkitekter AB

Ramavtal med Familjebostäder

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2015 05:50 CET

Belatchew Arkitekter AB har vunnit ett ramavtal med Familjebostäder. Ramavtalet avser uppdrag inom området arkitekt nybyggnation.

- Det är en förmån att få möjlighet att arbeta med Familjebostäder och därigenom få delta i skapandet av många nya hyresrätter i en tid där behovet av nya bostäder är skriande stort, säger Rahel Belatchew Lerdell, vd och grundare, Belatchew Arkitekter.

Familjebostäder är ett allmännyttigt bostadsbolag som bildades i januari 1936. Bolaget ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Familjebostäder äger 358 fastigheter med 18 976 bostäder och 2 005 lokaler (varav 979 kommersiella lokaler) med en sammantagen uthyrbar area om 1 389 330 kvm. Ramavtalet är ett samarbete med ON Arkitekter.

OM BELATCHEW ARKITEKTER

Belatchew Arkitekter AB är en arkitektbyrå som arbetar inom ett brett spektrum av projekt, från stadsplanering och bostäder till kontor och butiker. Företagets styrka ligger i de idéer som tas fram och förmågan att hitta nya, ofta oväntade lösningar som stärker platser och höjer värdet på fastigheter. Belatchew Arkitekter följer den globala utvecklingen inom miljö, byggande och stadsutveckling och ser det som sin uppgift att integrera hållbara lösningar i alla projekt. Bolagets VD och grundare Rahel Belatchew Lerdell, SAR/MSA, DESA har arbetat som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm. Belatchew Lerdell undervisar och föreläser i arkitektur vid École Spéciale d'Architecture i Paris och verkar som gästkritiker på Arkitekthögskolan vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Rahel ingår även i redaktionsrådet för Tidningen Trä samt i juryerna för Träpriset 2016, Sveriges Arkitekters bostadspris, Årets Rum och Prisad Färg.

Belatchew Arkitekter har vunnit flera arkitekttävlingar. Byrån har även fått flera utmärkelser, som Svensk Forms nationella utmärkelse Design S, den internationella innovationstävlingen Smart Living Challenge, Årets Arkitekt och utsetts till en av världens 101 mest spännande nya arkitektbyråer av tidningen Wallpaper*. Flera av arkitektbyråns projekt finns publicerade i både svensk och internationell press samt ett flertal böcker.

KONTAKT

Sara Le Normand, PR- & kommunikation, tel 0763-39 04 66, pr snabel-a belatchew.com
VD & grundare: Rahel Belatchew Lerdell, tel 070-174 94 32, pr snabel-a belatchew.com
Webb: www.belatchew.com