Inova

RAMP gav SoletAer 2,8 miljoner

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2014 10:10 CET

På RAMP 2013 sökte Inovaföretaget SoletAer 2 miljoner av investerarna för att komma vidare med utvecklingen av sin sol- och luftvärmepump. Redan nu har de tagit in 2,8 miljoner.
– Investeringen gör att vi kan installera 10 pilotanläggningar hos kunder och starta produktionen på riktigt, säger Adam Fjaestad.

Det arvikabaserade företaget SoletAer har utvecklat en sol- och luftvärmepump som använder solens strålar till att värma upp vatten i hus med direktverkande el. På RAMP2013 presenterade de sin produkt för tolv investerare som fanns på plats i Varglyan*. Adam Fjaestad, vd för SoletAer, sökte 2 miljoner kronor i ett första skede för att fortsätta utvecklingen av sol- och luftvärmepumpen. Tre månader efter RAMP har SoletAer redan tagit in 2,8 miljoner.

Unik produkt rätt i tiden
Curt Pehrson var en av investerarna på RAMP-scenen och är en av två som nu går in i bolaget.

– Idag finns inget annat system som kombinerar värmepump och solvärme. Det här är en unik produkt som ligger helt rätt i tiden. Sedan tidigare vet jag också att Adam är mycket kompetent och erfaren när det gäller teknik- och produktutveckling inom värme, luft och vatten.  Han besitter unik kompetens som gör SoletAer till ett mycket trovärdigt projekt, säger Curt Pehrson.

Curt Pehrson har själv drivit egna företag inom teknik- och produktutveckling i 30 år, och är bosatt i Arvika där SoletAer är lokaliserat.

– Jag har alltid varit intresserad av innovations- och företagsutveckling och det är särskilt roligt att satsa på ett företag som stärker näringslivet i Arvika.

Detsamma säger Hans Gustafsson, även han bosatt i Arvika och med en bakgrund i bland annat Ahlmarks. Idag är Hans aktiv styrelseledamot i bolag som Racken och Danske Bank, Karlstad samt numer delägare i SoletAer.

– Det här är en tekniskt spännande lösning som inte finns på marknaden. För privatpersoner med direktverkande el blir det en mycket ekonomisk och miljövänlig lösning.

På RAMP berättade Adam att målsättningen var att ta in 4 miljoner på två år, varför man planerar att ta in ytterligare en investering på 1,4 miljoner.

– Vi har en tredje investerare på gång, men inget är klart, säger Adam.

Efter årsskiftet växte SoletAer också från nio till tio medarbetare. Mattias Press, med bakgrund i Thermia, kommer att förstärka gruppen som jobbar med utveckling av mjukvaran.

*”Varglyan – större än Draknästet” var rubriken för RAMP 2013. Liksom i TV-programmet Draknästet fick investerare satsa pengar på de affärsidéer som innovatörerna presenterade på scenen.

Om SoletAer
SoletAer är en sol- och luftvärmepump som använder solens strålar till att värma upp vatten i hus med direktverkande el. När solens värme inte räcker går luftvärmepumpen in och täcker upp. Allt större andel av hushållens energiförbrukning går idag åt till just varmvattnets uppvärmning, och SoletAer beräknas ge två av tre duschar gratis. Läs mer på www.soletaer.com

Adam Fjaestad, vd SoletAer
E-post: adam.fjaestad@soletaer.com

Bifogad bild: Curt Pehrson, Hans Gustafsson och SoletAers vd Adam Fjaestad ser fram emot att nu installera de första pilotanläggningarna ute hos kund.

Inova utvecklar människor och affärsidéer till växande företag. För att lyckas med detta har vi ett arbetssätt som bygger på att affärsidéer fångas upp och granskas. Visar det sig att de har potential att bli framgångsrika erbjuds de det stöd som behövs för att de ska kunna utvecklas. Inovas verksamhet är öppen mot alla branscher och samarbete sker med flertalet aktörer inom såväl näringsliv och universitet som offentlig sektor.