Idus Förlag AB med ZimZalabim

Rapp skildring om studentliv, kärlek och politik i 60-talets Uppsala

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 11:20 CEST

Det var kris bland Uppsalas poeter och nu skulle de strejka. Samtidigt förberedde sig Egon och hans kompis Anders för den ultimata protesten, den som skulle ge ett ”avtryck i historien”. Plankarkungen Heinrich von Helmholtz var försvunnen, amanuensen satt i sitt vanliga haschrus och det hus där Egons kärlek Anna bodde hade redan börjat rivas.

Gula faran är berättelsen om några studenter i Uppsala våren 1967. I boken får vi följa huvudpersonen och hans kamrater under några stormiga månader, då det glada 60-talets första år går över i 68-vänsterns extremism och fundamentalism. Det är också berättelsen om varm vänskap och kärlek, liksom om akademisk trångsynthet och ond bråd död.

Handlingen utspelar sig i ett Uppsala stadd i snabb omvandling. I boken skildras både miljöer som i dag försvunnit och sådana som vi idag upplever som viktiga delar i bilden av universitetsstaden.

Gula faran är en egensinnig bok, rappt skriven, full av träffsäkra bilder, vassa kommentarer och levande miljöskildringar. Huvudpersonerna dras in i ett delvis mycket våldsamt skeende, allt mot bakgrund av verkliga händelser i tiden. Vietnamkriget trappas upp, Jan Myrdal demonstrerar på Vaksala torg och Uppsalas studenter firar sista april med champagnegaloppen i Carolinabacken.

Namnet Gula faran får sin förklaring en solig marsdag i en lada på den uppländska slätten.

Lars Tyskling är journalist och debattör, bosatt i Gammelstad i Norrbotten. Han har tidigare skrivit sagor, noveller och krönikor som publicerats i tidningar och tidskrifter. Gula faran är hans debutroman.

Provläsning kan göras här http://issuu.com/ulrslo/docs/gulafaran

Högupplöst omslagsbild finns att ladda ner här: http://www.idusforlag.se/press/9789187001222.jpg

Idus Förlag - förlaget med hjärtat hos författarna

Idus Förlag är ett bokförlag vars fokus är att hjälpa varje kund, utifrån kundens egen önskan, för att uppnå bästa resultat.

Vårt fokus är att ge ut böcker samt att hjälpa egenutgivare med de delar i bokutgivningsprocessen de önskar.

Företaget ägs av Ulrika & Mats Slottner