Uppsala Riksteaterförening

Rapporter #1: Djur som dör på Reginateatern

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 08:58 CET

Hösten 2010 skapar Riksteatern nya spelregler för hur scenkonst kan produceras. Den dokumentära pjässerien Rapporter kommenterar samtiden, samtidigt som den utspelar sig runtomkring oss. Den första föreställningen undersöker gränsen mellan djur och människor och kommer till Reginateatern i Uppsala lördag 20 november.

En familj utanför Stockholm får sina 191 katter avlivade i en av sommarens märkligaste polisinsatser. En forskare offrar ögonbrynen för att försöka leva jämställt med sina kaniner. Och schimpansen Lucy uppfostras som en människa av en amerikansk psykoterapeut.

– Tanken är att jag i manusarbetet ska arbeta i en slags redaktionsform tillsammans med en radioreporter. Fast istället för en dokumentär i radion så blir resultatet en slags sceniskt gestaltad journalistik, säger regissören Marcus Lindeen.

Hur påverkas kaninforskarens relation till sin köttälskande man? Kan man bo kvar i sitt hem efter att ha sett sina hundratals älskade husdjur dödas och slängas ner i sopsäckar? Och vad händer när apan med gin & tonic som favoritdryck till slut ändå tvingas äta myror?

På scen ser vi skådespelaren Veronika Mattsson från Svenska Teatern i Helsingfors, den P3-Guldbelönade musikern Hans Appelqvist, dansaren och skådespelaren Henrik Vikman samt Eva Melander. För manus och regi står Marcus Lindeen som även kommer vara med och utforma den nya arbetsmetoden för Rapporter.

>> Peter Källman, Uppsala Riksteaterförening: 070-6106286
>> Reginateatern i Uppsala: 018 727 83 40

Mer info
>> om föreställningen på Reginateatern.se
>> om Rapporter på Riksteatern.se

Högupplösta bilder

>> ladda ner högupplösta bilder via Riksteatern.se

Fler föreställningar

- med Uppsala Riksteaterförening som arrangör/medarrangör -

>> Dead Dogs Don´t Bark, Reginateatern 21 och 22 november
>> Cullbergbaletten: A Study of Entertainment, Uppsala stadsteater 7 december

Riksteatern är sedan 75 år världens största turnerande teater. Riksteatern producerar, arrangerar och förmedlar scenkonst. Vi är en folkrörelse som tack vare 230 ideellt arbetande teaterföreningar och 40 000 medlemmar arrangerar tusentals föreställningar över hela landet som når en publik på över 1,2 miljoner människor varje år. Riksteaterns vision är att ska skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse.