Svensk Raps AB

Rapsolja – fett bra i baket

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 11:53 CET

Rapsoljan är populärare än någonsin och rekordmånga har upptäckt rapsoljans hälsofördelar och egenskaper som smakförhöjare vid matlagning. Nu visar sig även rapsoljans fördelar vid bakning. Bröd, småkakor och andra bakverk får ett lyft genom smakförhöjaren rapsolja.

Svensk Raps senaste kännedoms- och attitydmätning, från november 2009, visar en tydlig ökning av användandet av rapsolja, från 32 procent som använde rapsolja år 2008, till 45 procent under 2009. Undersökningen visar att rapsoljan främst har ökat som smakförhöjare men även inom användningsområdena stekning och bakning.

Rapsolja restaurangernas och kockarnas val
Allt fler trendsättande kockar och restauranger använder sig av rapsolja, ett fett som inte bara passar utmärkt till stekning och som smaksättning i salladsdressingar utan även som en helt egen ingrediens, i exempelvis bröd, bakverk och desserter. Patrik Fredriksson, medlem i Kocklandslaget med erfarenhet från några av landets främsta bagerier och restauranger, rekommenderar rapsoljan för bakning:

– Rapsoljan är idealisk för bakning och för att förstärka en smak som redan finns i det du skall baka, säger Patrik Fredriksson. Exempelvis om du skall baka något med nötter i kan du tillsätta lite kallpressad rapsolja med nötig karaktär, och därmed höja smakupplevelsen.

Raps för hälsan
Förutom rapsoljans fördelar i matlagning och bakning, är det också ett hälsosammare matfettsalternativ. Några av hälsofördelarna jämfört med andra matfetter är:
• Lägst andel mättade fetter av matfetterna
• Hög andel fleromättade fettsyror (jfr olivolja)
• Unik balans av Omega 3 och Omega 6
• Inget härdat fett (jfr margarin)
• Inget transfett (tål stekning bra)

Patrik Fredrikssons 5 bästa bakningstips
• Vill du att nötsmaken skall framträda mer, använd då en rapsolja med nötig karaktär. Om du skall baka något som smakar mer åt det blommiga hållet, exempelvis innehållande citronbasilika, förstärk då smaken med en blommig rapsolja.
• Byt ut en del av smöret mot rapsolja för att höja smakupplevelsen i ett bakverk.
• Morotskaka får en spännande brytning med nötig rapsolja.
• Vallmokaka med citronkräm gjord på blommig rapsolja smakar sommar!
• Om du har fått lite äggula i äggvitan när du skall göra maräng kan du tillsätta lite salt eller potatismjöl för att få upp volymen igen.

Bifogat finner du Patrik Fredrikssons tre bakfavoriter med rapsolja i.

Besök gärna Svensk Raps webbsida för mer information och bildbank: www.rapsolja.info

För ytterligare information kontakta:
Johan Biärsjö, VD och projektledare Svensk Raps
johan.biarsjo@svenskraps.se

För produktprover:
Karin Lindebo, Hill & Knowlton
karin.lindebo@hillandknowlton.com

Svensk Raps AB är ett branschbolag som skall stärka konkurrenskraften i svensk oljeväxtodling och arbeta för en ökad areal. Bolaget bildades hösten 2000 och har som målsättning att den svenska rapsarealen skall vara minst 100 000 ha. Utöver Frö- och Oljeväxtodlarna (SFO) som äger 51 % av bolaget är både utsädesbransch, handel och industri representerade.