Kommunikation Mait Juhlin

RAW IDEAS - för att skapa innovativa samarbetsformer i Östersjöregionen

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 11:22 CEST

Ull-, betong- och kalkindustrin i Östersjöregionen kan utvecklas. På Gotland exporterar vi all råvara eller så använder vi den inte. Fler arbetstillfällen kan skapas och hålen i jorden kan förändras. GRASP RAW bjuder in tillverkare, formgivare, samhällsplanerare, arkitekter med flera, som har intresse av att initiera innovativa samarbetsformer inom råvarorna kalk och ull, till konferensen RAW Ideas måndag 11 oktober i Visby.

Lise Langseth, VD för Svensk Betong kommer till Gotland för att tala om nya rön inom betong.

-          Vi är övertygade om att hon kommer att inspirera till nya idéer och ökat samarbete här på Gotland, säger Karin Kloth, en av arrangörerna av affärsforumet RAW Ideas.

Dagen börjar med studieresa till de två expansiva halvöarna på nordöstra Gotland, Furillen och Bungenäs. Arkitekterna Daniel Heilborn och Andreas Forsberg visar sina planer på området. Områden som är exploaterade av kalkstensindustrin och militären.

Eftermiddagen med korta föreläsningar är förlagd till kongresshallen i Visby. Avslutning med samtal om möjligheten för Gotland att börja bygga en ny tillverkningsindustri är förlagd till den senast stora gotländska turistiska besöksmålet LEVA Kungslador med husfabrik.

Konferensprogram RAW Ideas 11 okt  www.rawideas.se

Information: info@graspraw.se 0703 42 32 13

FutureDesignDays är en gränsöverskridande arena för affärsutvecklings- och varumärkesfrågor där designkunskap kan ge nya innovationsmöjligheter. Initiativtagare och genomförare av konferensen är GRASP RAW.

GRASP RAW består av gotländska företagare Helena Bloom, Mait Juhlin, Karin Kloth och Barbro Lomakka. I sin gemensamma verksamhet arbetar de med frågor för utveckling och design av råvaror i långsiktigt och ekologiskt hållbart perspektiv.  RAW Ideas sker i samarbete med FutureDesignDays och FutureLab.