Micropos Medical AB

RayPilot® sändare beviljas Europeiskt designskydd

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 12:15 CET

Micropos RayPilot® är ett system för ökad precision vid strålbehandling av prostatacancer.

Systemet finns nu i klinisk användning på universitetssjukhus i Sverige, Danmark och Tyskland. Dessutom bedrivs forskningssamarbete med Århus Universitetssjukhus på framtida användningsområden av systemet bl a för att styra strålen så att den följer strålmålet / tumören under hela behandlingen och för samtidig mätning av att tumören får tillräcklig dos enligt upprättad plan.

Micropos har kontinuerligt arbetat med olika typer av immaterialrättsligt skydd för produkten och innehar idag flera patent och varumärkesrättigheter. Nu har ytterligare ett europeiskt designskydd beviljats för RayPilot® sändaren som är en förbrukningsvara i RayPilot® systemet.

Designskyddet ger Micropos ensamrätt till designen och hindrar andra från att utnyttja den. Det innebär bland annat att ingen annan får tillverka, sälja, importera eller hyra ut en produkt vars utseende inte ger ett annat helhetsintryck jämfört med designen på RayPilot® sändare.

För bilder på RayPilot® sändare se en PDF variant här eller läs denna nyhet på Micropos webbssida: www.micropos.se.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

NYHET:  Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.