Micropos Medical AB

RayPilot® ställdes ut på Europeisk fysikerkongress i Zürich

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 18:51 CEST

Var tredje år hålls en gemensam kongress för sjukhusfysiker från Tyskland, Österrike och Schweiz. Årets Dreiländertagung, som kongressen heter, hölls på universitetet i Zürich och lockade ca 350 deltagare från de tre länderna.

Sjukhusfysiker är en mycket viktig målgrupp för Micropos. Det är den personal som vid strålbehandling har ansvar för allt från att se till att strålbehandlingsapparaten fungerar och ger rätt dos till att planera hur strålningen skall ges för att ge optimal dos till tumören enligt läkarens anvisningar.

RayPilot® ställdes ut i den Schweiziske distributören Raditecs monter. Även Micropos distributörer Additec i Tyskland och MBP Scherer i Österrike var på plats och fångade upp klinikkontakter från deras respektive länder. Intresset för RayPilot®var stort och precis som på tidigare kongresser under året framgick det i diskussioner med potentiella kunder att införandet av realtids-positionering vid strålbehandling blir mer och mer aktuellt och därav det ökade intresset för produkter som kan hantera detta.

Under dagarna hölls föreläsningar om diverse olika ämnen inom samtliga sjukhusfysik-discipliner. Inom området för strålbehandling förelästes bland annat om hantering av rörelser inom bildtagning och strålbehandling, anpassad strålbehandling samt strålbehandling med partiklar, det vill säga protoner.

- Vårt deltagande på internationella kongresser är viktiga. Det handlar om att skapa medvetenhet och fånga upp intresset för RayPilot®. Dreiländertagung visar att det finns utbyte mellan de tre länderna och att de kan verka som referenser för varandra, något som kan vara till fördel vid introduktionen av RayPilot® på dessa marknader, säger Micropos sälj- och marknadschef Charlotta Tilk.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.