Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU)

RBU deltar vid moderaternas kommunala rikskonferens

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 10:55 CEST

Idag samlas tusentals moderata kommunpolitiker för en konferens i Örebro. RBU:s förbundsordförande Agnetha Mbuyamba kommer att tala om situationen för barn och unga med rörelsehinder vid ett seminarium om LSS under rubriken "Att leva som andra".

-Vad betyder det egentligen att leva som andra när barn och unga med funktionsnedsättningar dagligen utestängs från det samhälle som de flesta tar för givet, frågar sig Agnetha Mbuyamba. Ett exempel är att personer med rörelsehinder fortfarande saknar den rätt till meningsfull sysselsättning som den öviga personkretsen i LSS har.

För närvarande arbetar socialdepartementet med att sammanställa remissvaren till den stora LSS-utredning som avslutades i höstas. RBU har riktat skarp kritik mot att gruppen unga med rörelsehinder ännu en gång har lämnats utanför rätten till en meningsfull daglig sysselsättning.

Moderaternas kommunala rikskonferens pågår den 24-25 april på Conventum i Örebro. Agnetha Mbuyamba och andra företrädare för RBU finns på plats under konferensen.

För mer information: Agnetha Mbuyamba 070-664 46 85 eller Henrik Petrén 070-889 75 44