Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU)

RBU:s ordförande reagerar starkt på rapport om våld mot barn

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 16:02 CET

Barn med långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning löper betydligt större risk för att utsättas för fysisk misshandel i familjen i jämförelse med friska barn. Det visar en ny studie från Karlstads universitet som SVT rapporterade om igår.

- Jag blir så otroligt ledsen och upprörd över detta, säger Agnetha Mbuyamba, ordförande i Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar. Det är jätteviktigt att man nu går vidare och tar reda på vad detta beror på så att det kan förhindras.

I inslaget nämns som en förklaring att om en familj redan är påfrestad av något annat skäl och redan har en hög stressnivå så ökar risken för att det ska förekomma våld. Agnetha Mbuyamba instämmer:

- När samhället brister i stöd till familjer som har barn med funktionsnedsättningar trasas familjer sönder av stress och utmattning. Föräldrar ber om insatser först när man har tömt alla sina marginaler, när man redan går på knäna. Och då börjar samhällets utredande och ifrågasättande av om man har rätt till insatser eller inte.

- Den här rapporten måste bli en riktig väckarklocka för de politiker som är ansvariga för samhällets stöd till barn med funktionsnedsättningar och deras familjer, avslutar Agnetha Mbuyamba.

För ytterligare kommentarer kontakta Agnetha Mbuyamba på 070 664 46 85.