Essinge IK

RCD Espanyol gästar Essingen

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2016 23:24 CEST

I början på augusti kommer spanska RCD Espanyol till Essinge IK för en sommarfotbollsskola. Det är tredje sommaren i rad som Barcelonas näst bästa klubb gästar Essinge IP.

Reial Club Deportiu Espanyol de Barcelona, eller Espanyol, har en av de främsta ungdomsakademierna i Spanien med mycket högt anseende. En sommarcamp tillsammans med deras kunniga ungdomstränare är en riktig kick för unga spelares utveckling. Campen är i första hand för Essinge IKs ungdomar mellan 9-15 år, men är i mån av plats även öppen för spelare från andra klubbar.

Mer information Mats Zackrisson
Ordförande Essinge IK

MatsZackrisson@outlook.com

0707806226

Essinge IK är en fotbollsförening med inriktning på breddfotboll. Vi bedriver barn-, ungdoms- och seniorfotboll för pojkar och flickor. Vårt primära syfte är att erbjuda en bra fotbollsverksamhet, där alla kan delta på lika villkor. Essinge IK bildades år 1919. Under åren har klubben främst varit verksamt inom lagidrotter som fotboll, bandy, handboll och ishockey på olika nivåer i seriesystemet. År 2002 gick Essinge IK ihop med Vasalund och bildade Vasalund/Essinge. Ungdomsverksamheten på Essingeöarna bildade i samband med detta en egen klubb, Essinge IK FF, med sin bas på Essingeöarna. Våren 2008 upplöstes samarbetet inom idrottsalliansen. Klubben återtog då sitt ursprungliga namn Essinge IK.
Essinge IK bedriver idag enbart fotbollsverksamhet. I vår fotbollsskola med barn från 6 års ålder, i våra pojk- och flicklag samt i dam och herrlag har vi cirka 300 aktiva spelare i klubben. Under 2016 har vi totalt 17 träningsgrupper.
Vår bas är Essingeöarna, vårt klubbhus och hemmaplan Essinge IP ligger på Stora Essingen.