Redesign Sweden

Re:Designmässan 2013 blev en succé

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2013 12:59 CET

Den första versionen av Re:Designmässan hölls i Norrköping den 2 novemer och lockade ett stort antal besökare. 25 utställare visade produkter inom inredning, kläder och accessoarer. En av utställarna var Anny Jernberg ter Borsch på Återbrukshyttan som var mycket uppskattad för sitt återbrukade glas. En annan utställare som fick mycket uppmärksamhet var var företaget Maya Do Brasil från Helsingborg.

På scenen kunde åhörarna bland annat lyssna på designerduon Karin Denfors och Johanna Nordung Omnell från Edit&Björnen som pratade om kreatvitet. Karin och Johanna är utvalda som young designers på vårens upplaga av Formex.

Populärt var också mässans workshops där besökarna själva kunde prova på upcycling som är en stor trend i hela världen just nu.

Vi har fått otroligt fin respons efter mässan säger arrangörerna Ann-Sofie Bergort och Lina Widlund från Re:Design Sweden. Utvärderingarna visar att många vill se ännu fler workshops och fler inspirerande föreläsningar så det tar vi till oss när vi nu planerar för 2014 års upplaga av Re:designmässan. Vi har också fått många förfrågningar från internationella företags om gärna vill synas på mässan vilket naturligtvis är jätteroligt. Vi arbetar nu för fullt med att utveckla konceptet för att skapa en ännu bättre och mer inspirerande mötesplats nästa år. På minus sidan ligger att lokalen var alldeles för liten. Det betydde att en del besökare inte ens kom in på mässan, något som arrangören givetvis planerar att rätta till för kommande års mässa. Nu vet vi att intresset är stort och kan planera efter det, säger Ann-Sofie Bergort.

Mässan blev inte bara ett tillfälle för konsumenter att möta producenter utan också en kreativ mötesplats för både kreatörer och innovatörer. Flera samarbeten har startas tack vare mässan, vilket vi hoppas se resultat av under nästa år. Förutom nästa års mässa planerar Re:Design Sweden för fler satsningar inom upcycling och re:design under 2014.

Re:Design Sweden gillar både prylar och en hållbar utveckling. Vår mission är att bidra till en mer hållbar hantering av material genom smart design och inspirerande upplevelser. Vi älskar när gammalt blir nytt!

Företaget ägs av Lina Widlund som driver det tillsammans med Ann-Sofie Bergort.